امام جمعهٔ کازرون هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد

محمد صباحی، امام جمعهٔ شهرستان کازرون

رسانه‌ها در ایران از قتل محمد صباحی، امام‌جمعهٔ شهرستان کازرون در استان فارس، با شلیک گلوله خبر می‌دهند.

اما محمدعلی بخرد، فرماندار کازرون، به‌رغم تأیید ابتدایی این خبر، در مصاحبه با تلویزیون ایران گفت امام‌جمعه کازرون «در بیمارستان و حالش بسیار وخیم است».

او در عین حال خبر داد که فرد ضارب بلافاصله پس از شلیک به امام‌جمعه «خودکشی» کرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر اولیه، خبرگزاری میزان به‌نقل از دادستان مرکز استان فارس اعلام کرد که محمد صباحی «به‌دلیل جراحات واردشده» کشته شد.

این سومین امام جمعه کازرون است در تاریخ جمهوری اسلامی است که به قتل رسیده است.

مقامات محلی ازجمله فرماندار کازرون از احتمال «انگیزهٔ شخصی» برای ارتکاب این سوءقصد که روز جمعه چهارم آبان و بعد از برگزاری نمازجمعهٔ این شهر رخ داد، نیز سخن گفته‌اند.

هنوز به‌طور رسمی اطلاعاتی دربارهٔ هویت ضارب و انگیزهٔ سوءقصد منتشر نشده، اما بر اساس گزارش‌ها امام جمعهٔ کازرون با شلیک گلوله از سوی فرد ضارب هدف گرفته شده است.

اما خبرگزاری میزان ساعتی بعد نوشت «ضارب سابقهٔ محکومیت دارد و حدود ۲۰ سال قبل درحالی‌که قصد آسیب رساندن به یک قاضی را داشته به خود مواد منفجره بسته بود که انفجار منجر به قطع دست و پای خودش می‌شود و‌ پس از آن در دادگاه به حبس محکوم می‌شود».

خبرگزاری میزان همچنین اعلام کرد ضارب «به جرم بمب‌گذاری در منطقه گچساران و سرقت اسلحه و مهمات و پرداخت رشوه برای نگهداری مهمات به مدت شش سال در زندان بوده است».

این خبرگزاری که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند، هنوز هیچ مدرکی در این باره منتشر نکرده است.

پیش از این، در خرداد ۱۳۹۸ نیز امام جمعه وقت کازرون، محمد خرسند، درحالی‌که از یک مراسم مذهبی در ماه رمضان بازمی‌گشت، در مقابل خانهٔ خود هدف حمله و ضربات چاقو قرار گرفت و ساعتی بعد درگذشت.

این شهر در دهه شصت نیز شاهد کشته شدن امام جمعه‌اش بود. در ماه رمضان سال ۱۳۶۰ عبدالرحیم دانشجو، امام جمعه کازرون، پس از نماز مغرب و عشا در راه بازگشت به خانه به ضرب گلوله کشته شد.

بیشتر در این باره: ضارب نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در بابل اعدام شد

موارد دیگر

در داخل ایران روایت‌های متفاوتی از انگیزه ضارب منتشر شد و روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری تهران یک روز بعد از سوءقصد به آقای سلیمانی، در گزارشی مدعی شد که این قتل ناشی از اختلاف نگهبان بانک با معاون بانک «بر سر مسائل کاری» بوده و ضارب گفته که او را با «برادر روحانی معاون بانک» اشتباه گرفته است.

روایتی دیگر نیز در فضای مجازی مطرح شد که بر اساس آن سلیمانی برای دریافت سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وجه نقد به بانک ملی بابلسر مراجعه کرده و رئیس بانک اعلام می‌کند این میزان وجه در بانک موجود نیست.

طبق این روایت، سلیمانی با عصبانیت اعلام می‌کند که ۴۲۰ میلیارد تومان در این شعبه پول دارد و سروان حبیبی، بازنشسته نیروی انتظامی، که به‌ صورت قراردادی در بخش نگهبانی بانک کار می‌کرد به همکارش می‌گوید «من دیشب پول خرید یک شانه تخم‌مرغ را نداشتم» و سپس صدای گلوله شنیده شد.

ویدئویی که از داخل بانک منتشر شد، نشان می‌داد که نگهبان بانک با خونسردی از پشت به آقای سلیمانی که روی یک صندلی نشسته بود نزدیک شده و به او شلیک می‌کند. افرادی که در بانک بودند بلافاصله فرد ضارب را دستگیر می‌کنند و او مقاومتی نمی‌کند.

مقام‌های ایران آن زمان نیز در چند نوبت اعلام کردند این سوءقصد اقدام «تروریستی» نبوده است.

کشته شدن عباسعلی سلیمانی در ادامه حملات متعدد به روحانیون در شهرهای مختلف ایران بود و بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

در اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، معترضان شعارهای تندی علیه روحانیون سر دادند و بر اساس ویدئوهایی که منتشر شد، برخی از معترضان در خیابان‌ها عمامه‌ را از سر آخوندها پرت می‌کنند که این حرکت اعتراضی به «عمامه‌پرانی» معروف شد.

فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نیز دادستان عمومی ماهشهر از کشته شدن یک فرد معمم که بعدتر، «معاون حوزه علمیه ماهشهر» معرفی شد، در این شهر در استان خوزستان خبر داد.

در اردیبهشت ۱۴۰۲ همچنین پلیس تهران خبر داد یک روحانی ۳۵ ساله در بلوار مرزداران تهران «توسط یک دستگاه خودروی سواری زیرگرفته شد.»

همچنین در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ گزارش‌هایی از حمله با «سلاح سرد» به امام جمعه یکی از روستاهای اطراف ساوه و امام جماعت سازمان بازنشستگی شهرداری تهران منتشر شد.

بیشتر در این باره: حمله یک نفر با خودرو و چاقو به «یک طلبه» در قم