کربی: بایدن نگرانی اسرائیل را درک می‌کند٬ اما به دیپلماسی در قبال برجام اعتقاد دارد

جان کربی از تلاش‌ها برای احیای برجام دفاع کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت که خروج از برجام باعث دور شدن آمریکا از متحدان خود شد.

او تاکید کرد٬ جو بایدن نگرانی اسرائیل را درک می‌کند٬ اما به دیپلماسی در قبال برجام جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اعتقاد دارد.

این مقام دولت جو بایدن در پاسخ به مجری شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز که پرسیده بود آیا ایالات متحده وقتی برخلاف خواسته متحدان خود قصد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را دارد، خود را منزوی نخواهد کرد، گفت، «اتفاقا برعکس است»، چرا که خروج ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸ باعث جدایی آن از متحدانش شد.

وی عنوان کرد: «وقتی ما همچنان به توافق پایبند بودیم، این ایران بود که با عدم مساعدت و همکاری باعث انزوای خود شد. و بعد ما با خروج از آن باعث انزوای خود شدیم.»

آقای کربی افزود: «متحدان اروپایی و شرکای ما و بسیاری دیگر در سراسر جهان مخالف چنین تصمیمی بودند. حال ما می‌خواهیم که به توافق بازگردیم. ما می‌خواهیم که ایران نیز به توافق بازگردد تا مانع دستیابی آنها به سلاح هسته‌ای بشویم.»

بیشتر در این باره: احیای برجام؛ آمریکا پاسخ خود را «چهارشنبه به اتحادیه اروپا ارائه می‌کند»

در حالی که از گزارش‌ها برمی‌آید ایران و ایالات متحده به توافق بر سر احیای برجام نزدیک شده‌اند، اسرائیل نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه در توییتر نوشت: «از جو بایدن و دولت آمریکا، در این آخرین لحظات می‌خواهم از امضای توافق با ایران خودداری کنند. این توافق تقریبا یک چهارم تریلیون دلار به حساب دولت تروریست ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ایش واریز خواهد کرد.»

جان کربی با اشاره به این نوع اظهارات تاکید کرد که جو بایدن نگرانی اسرائیل و کشورهای همسایه را دراین‌باره «درک می‌کند»، اما او همچنان معتقد به احیای برجام و استفاده از دیپلماسی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

وی اظهار داشت: «هر مشکلی که در خاورمیانه وجود دارد، وقتی که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای باشد، سخت‌تر خواهد شد.»

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه اول شهریور گفته‌اند، انتظار می‌رود که ایالات متحده روز چهارشنبه دیدگاه‌های خود را درباره پاسخ ایران به متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام ارائه کند.

با استفاده از گزارش‌های فاکس‌نیوز و رادیو فردا؛ س.ن