کرملین: پوتین از ترامپ به‌خاطر کمک به دفع حملات تروریستی تشکر کرده‌است

از راست: ترامپ و پوتین

کاخ کرملین روسیه می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور از همتای آمریکایی خود به‌خاطر کمک به جلوگیری از انجام حملات تروریستی در روسیه تشکر کرده‌است.

بنا بر بیانیه دولت مسکو، ولادیمیر پوتین از دونالد ترامپ «به خاطر اطلاعات انتقال‌یافته از طریق سرویس‌های ویژه که مانع از انجام حملات تروریستی در روسیه شده» تشکر کرده‌است.

آقای پوتین با آقای ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرده‌است. تماس تلفنی به درخواست مسکو برقرار شده‌است.

مقام‌های رسمی آمریکا یا دولت آن کشور اظهارات مطرح‌شده در این بیانیه را تائید نکرده‌اند.

ساعاتی بعد رسانه‌های روسی به‌نقل از اف‌اس‌ب، پلیس فدرال روسیه، گزارش دادند که دو شهروند روس که قصد انجام «حمله تروریستی در تعطیلات سال نو در سن‌پترزبورگ را داشتند» بازداشت شده‌اند؛ و این بازداشت‌ها با کمک اطلاعات ارائه‌شده از سوی آمریکا انجام شده‌است.

بنا بر بیانیه منتشرشده در وب‌سایت کاخ کرملین، در جریان گفت‌وگوی تلقنی ترامپ و پوتین، دو طرف در مورد «برخی مسائل دربرگیرنده منافع مشترک دو کشور» صحبت کرده‌اند.

به گفته کرملین رهبران دو کشور «بر سر همکاری‌های مشترک برای ادامه مقابله با تروریسم» توافق داشتند.

در این بیانیه جزئیات بیشتری منتشر نشده‌است.

روابط مسکو و واشینگتن، از زمان دخالت روسیه در بحران اوکراین، الحاق شبه‌جزیره کریمه، و اتهام‌ها به مسکو در مورد حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب در شرق اوکراین، از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه، با تنش‌‌های فزاینده‌ای روبه‌رو شده‌است.

این تنش‌ها با تمدید نکردن پیمان جلوگیری از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، اختلافات گسترده بر سر کشورهایی مانند سوریه، ونزوئلا و مناطق دیگر ادامه پیدا کرده‌است.

در عین حال روابط آقای پوتین و ترامپ نیز، پس از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر «دخالت» روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، سال‌هاست زیر ذره‌بین قرار دارد. دونالد ترامپ بارها تاکید کرده هیچ‌گونه تبانی بین ستاد او و دولت روسیه صورت نگرفته و تحقیقات مربوط به این موضوع را نیز انتقام‌گیری سیاسی از سوی دمکرات‌ها توصیف کرده‌است.

رهبران دو کشور دست‌کم شش بار رو در رو شده و گفت‌وگو کرده‌اند. از جمله در جریان نشست گروه ۲۰ در ماه ژوئن در اوساکا، که پس از آن رئیس‌جمهوری ایالات متحده حاضر به توضیح در مورد گفت‌وگوهایش با رئیس‌جمهوری روسیه نشد و به خبرنگاران گفت «ربطی به شما ندارد».

خبرگزاری تاس می‌گوید مقام‌های روس بر نقش ایالات متحده در ارائه اطلاعاتی که مانع از توطئه‌های «تروریستی» در اکتبر ۲۰۱۷ شده، تاکید کرده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی