قانون‌گذاران آمریکایی خواستار حل موضوع انتقال محموله نفتکش توقیف‌شده ایران در تگزاس شدند

نفت‌کش ادونتج سوئیت با پرچم جزایر مارشال که هفتم اردیبهشت امسال توسط نیروی دریایی ارتش ایران توقیف شد

قانونگذاران آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ، خواستند که هرچه زودتر به تاخیر چندماهه در انتقال محموله نفتکش توقیف شده ایران در تگزاس پایان دهد.

نفتکش «سوئر راجان» از هشتم خردادماه به ساحل گالوستون در ایالت تگزاس انتقال یافت. دادستان‌های آمریکایی در سال جاری میلادی ابتدا مالک یونانی نفت‌کش سوئز راجان را به «نقض تحریم‌ها» متهم و سپس دستور تخلیۀ این نفت‌کش حامل نفت ایران را صادر کردند.

به گزارش رویترز، شرکت‌های کشتیرانی حاضر به تخلیه بار این نفتکش نیستند، چرا که نگرانند در صورت مشارکت در تخلیه محموله این کشتی٬ دیگر خریداران حاضر به استفاده از کشتی‌های آنها نشوند.

پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که دادستان‌های فدرال ایالات متحده نمی‌توانند ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شدۀ ایران را به حراج بگذارند، زیرا شرکت‌های آمریکایی به دلیل هراس از «انتقام‌جویی» احتمالیِ جمهوری اسلامی حاضر به تخلیه این محموله نفتی از نفت‌کش یونانی لنگرگرفته در تگزاس نیستند.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات و دیگر نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه‌ای به جو بایدن و مقامات ارشد دولت او تاکید کرده‌اند، اگر شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی دائماً نگران اقدامات تلافی‌جویانه ایران باشند، اعمال تحریم‌های نفتی بی‌نتیجه خواهد شد.

در این نامه که رویترز می‌گوید روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ارسال شده، آمده است: «ضروری است که دولت (ایالالت متحده) روشن کند که ایران و سازمان‌های تروریستی خارجی نمی‌توانند مانع اجرای عملیات قانونی و مشروع دولت ما شوند.»

این قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته‌اند تا از فرایند پیشرفت در انتقال نفت توقیف شده از نفتکش سوئز راجان به مالکیت دولت ایالت متحده گزارشی ارائه کند.

پیشتر یک مقام سابق آمریکا به وال استریت جورنال گفته بود پرسش پیش‌آمده بر سر چگونگی تخلیۀ محمولۀ این نفت‌کش یونانی، از «داستانی به مراتب بزرگ‌تر» حکایت دارد و آن هم چگونگی رویارویی آمریکا با «تهدیدهای» جمهوری اسلامی است.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران ظرف دو سال گذشته دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفت‌کش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفت‌کش نیووِی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران بر این باورند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است».

با استفاده از رویترز و رادیو فردا