تاکید رئیس قوه قضاییه ایران بر عدم ارفاق و اشد مجازات در مورد زورگیرها

عکس مربوط به زورگیری از یک راننده زن در بزرگراه نیایش تهران است

همزمان با انتشار ویدئوهایی از زورگیری‌های خشن به‌ویژه در شهر تهران، رئیس قوه قضاییه ایران خواستار «رسیدگی سریع و قاطع به سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها» شد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنج‌شنبه، سوم شهریور، با اشاره به اعتراف اخیر یک سارق به سرقت‌های متعدد با خشونت گفت: «این امر نشان‌دهنده ضعف در شناسایی و دستگیری سارقان است» و این افراد «نباید مورد ارفاق قانونی قرار گیرند».

در همین حال حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت نیز بدون اشاره به جزئیات از اجرای «طرح‌های ویژه مشترک میان پلیس و دستگاه قضایی برای مبارزه با سارقان و زورگیران» خبر داد.

در روزهای گذشته شهروندان ایرانی با راه‌اندازی کارزاری با اشاره به «افزایش زورگیری و سرقت‌های خیابانی» در پی «افول وضعیت اقتصادی» از رئیس قوه قضائیه و فرمانده پلیس امنیت خواستار «برخورد قاطع با سارقان» شدند.

در روزها و هفته‌های گذشته برخی از مقامات انتظامی و قضائی بر تشدید برخورد با سارقان و زورگیران تاکید کرده بودند، از جمله فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی روز ۲۹ مرداد خواستار اعدام زورگیرهای بزرگراه نیایش در همان محل وقوع جرم شد تا برای دیگران «درس عبرتی» شوند.

دادستان مرکز خراسان رضوی نیز روز ۲۳ تیر از قضات خواسته بود که در مورد جرائم سرقتی که شروط صدور حکم حد (قطع دست) را دارند «بر اساس قانون و شرع و بدون توجه به هیاهوهای خارجی، رای به قطع دست و حتی اعدام دهند.»

تاکید بر تشدید مجازات‌های سرقت از سوی مقامات ایران در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مسئولان و کارشناسان، فشارهای اقتصادی و افزایش نرخ تورم و بیکاری را از عوامل اصلی افزایش آمار دزدی در ایران می‌دانند.

حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرده بود که از سال ۱۳۹۷ با افزایش قیمت‌ها آمار سرقت‌ در کشور به یک باره ۳۷ درصد افزایش یافته است.