ارزش لیر ترکیه به‌رغم افزایش نرخ بهره بانکی شش درصد افت کرد

تیرماه ۱۴۰۰ یک دلار آمریکا کمتر از ۹ لیر معامله می‌شد، اما از آن زمان ارزش پولی ملی ترکیه روند نزولی گرفت و دو هفته پیش هر دلار آمریکا ۲۳ لیر معامله شد

یک روز بعد از افزایش نرخ بهره بانکی در ترکیه، ارزش پول ملی این کشور نه تنها در مقابل ارزهای خارجی تقویت نشد، بلکه روز جمعه، دوم تیرماه، با افتی ۶.۵ درصدی به کمترین میزان خود رسید.

هنوز مشخص نیست چرا با وجود افزایش نرخ بانکی، ارزش لیر ترکیه که طی دو هفته گذشته تثبیت شده بود، به یکباره سقوط سهمگینی را تجربه کرده، اما با توجه به نرخ تورم بالا، احتمالا بازار انتظار رشد نرخ بانکی بیشتری را داشت.

بانک مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۱ نرخ بهره بانکی را از ۱۹ درصد به ۸.۵ درصد کاهش داد و از آن زمان، اصرار دولت رجب طیب اردوغان در پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی، باعث کاهش متمادی ارزش پول ملی شد.

تیرماه ۱۴۰۰ یک دلار آمریکا کمتر از ۹ لیر معامله می‌شد، اما از آن زمان ارزش پولی ملی ترکیه روند نزولی گرفت و دو هفته پیش هر دلار آمریکا ۲۳ لیر معامله شد.

بیشتر در این باره: یکی از مدیران سابق وال استریت به ریاست بانک مرکزی ترکیه منصوب شد

اکنون هر دلار آمریکا بالای ۲۵ لیر معامله می‌شود که رشدی ۶.۵ درصدی نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که با ادامه سیاست پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی، سقوط ارزش لیر ادامه خواهد داشت.

آقای اردوغان در کابینه جدید خود حافظه غایه ارکان که تجربه کار در سمت‌های ارشد شرکت‌های مالی و بانکداری بزرگ آمریکا را دارد، به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب کرده است.

بانک مرکزی ترکیه، تحت رهبری خانم ارکان، روز پنج‌شنبه اول تیرماه نرخ بهره بانکی را از ۸.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد و اعلام کرد این رقم در آینده باز هم افزایش خواهد یافت.

اما پیشتر صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که تورم در ترکیه طی سال جاری میلادی حدود ۵۰ درصد باشد.

با توجه به تورم بسیار بالا که خود نتیجه افت متمادی ارزش لیر طی سه سال گذشته بوده، به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره بانکی به ۱۵ درصد، بسیار کمتر از انتظار بازار بوده است.

بیشتر در این باره: سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی ترکیه، ۱۰ روز پس از پیروزی اردوغان در انتخابات

دولت اردوغان با پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی در تلاش بود تا نقدینگی به سمت کسب و کارها سرازیر شود.

افت ارزش لیر نیز اگرچه به تورم افسارگسیخته در کشور منجر شد، اما موجب اوج‌گیری جذب گردشگران و حتی سرمایه‌های خارجی، همچنین رشد چشمگیر صادرات کشور شد.

اردوغان که برای دو دهه رهبری کشور را در دست داشت، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته برای اولین بار موفق به پیروزی در مرحله اول نشد و انتخابات به مرحله دوم کشیده شد، اتفاقی که نشان می‌دهد سیاست‌های مالی او که منجر به بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم شده، محبوبیتش را کاهش داده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری آناتولی و رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.