روسیه می‌گوید حملات بریتانیا و آمریکا به حوثی‌ها «ناقض قوانین بین‌المللی است»

سرگئی لاوروف

سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه گفت:«حملات آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن، ناقض قوانین بین المللی است.»

آقای لاوروف در کنفرانس خبری سالانه خود تاکید کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حملات حوثی ها در دریای سرخ «هیچ حقی برای بمباران یمن قائل نیست.»

او همچنین از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به دلیل اظهاراتش مبنی بر اینکه کشورهای خاورمیانه تمایل دارند که آمریکا در منطقه حضور داشته باشد به شدت انتقاد کرد .

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه، در در جریان نشست داووس گفت:« در مناطقی مانند خاورمیانه، که چالش‌های عمیق و دردناکی وجود دارد، تقریباً از هر کشوری می‌شنوم که خواستار حضور ما هستند تا پشت میز مذاکره باشیم و نقش اصلی را ایفا کنیم.»

آقای لاوروف گفت:«حداقل یک کشور را می شناسیم که آن چه وزیر خارجه آمریکا گفت را نمی‌خواهد . عراق چند سال پیش گفته بود که می‌خواهد نیروهای آمریکایی، این کشور را ترک کنند، اما واشینگتن هیچ حرکتی انجام نداد.»

او تاکید کرد که برای حل مشکلات ، گفت‌وگوی دیپلماتیک ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف همچنین به خبرنگاران گفت :«که دو کشور آمریکا و بریتانیا باید حملات خود را در یمن متوقف کنند» زیرا به گفته اوهر چه بیشتر، آمریکا و بریتانیا یمن را بمباران کنند، حوثی‌ها تمایل کمتری برای گفت‌وگو از خود نشان خواهند داد .

روسیه روز جمعه ۲۱ دی ماه، حملات ایالات متحده و بریتانیا به خاک یمن را محکوم کرد. به گفته مسکو این اقدام واشینگتن و لندن «به منزله یک ماجراجویی غیرمسئولانه» است که «خطر ایجاد هرج و مرج» را در سراسر خاورمیانه در پی خواهد داشت.

حمله نظامی آمریکا و بریتانیا با پشتیبانی برخی دیگر از کشورها بامداد جمعه گذشته انجام شد و بنابر اعلام ارتش آمریکا، در جریان آن بیش از ۶۰ نقطه در ۲۸ محل مختلف یمن هدف قرار گرفت.

در همین حال دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در یادداشتی که روز شنبه ۲۲ دی ماه در روزنامه تلگراف منتشر شد نوشت که این حملات توانایی حوثی‌ها را که با حمایت ایران به دست آورده بودند تا اندازه‌ای تضعیف کرده‌است.