مکرون می‌گوید اروپا بر سر مناقشه تایوان نه دنباله‌رو آمریکا باشد و نه چین

امانوئل مکرون (راست) رئیس‌جمهور فرانسه در کنار شی جین‌پینگ، همتای چینی خود، در سفر هفته گذشته او به پکن

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید اتحادیه اروپا بر سر مناقشه تایوان نه باید دنباله‌رو آمریکا باشد و نه چین.

امانوئل مکرون در گفت‌وگو با روزنامه محلی «لزکو» و نشریه آمریکایی «پولیتیکو» گفته است در موضوع تایوان، اتحادیه اروپا در خطر گرفتار شدن در بحرانی است که مال ما نیست.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۲۰ فروردین منتشر شد، او در پرواز بازگشت از پکن در مصاحبه با دو رسانه یاد شده گفته است بدترین چیز این است که اتحادیه اروپا فکر کند باید خود را با گام‌های آمریکا و واکنش‌های زیاده از حد چین مطابقت دهد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد اظهارات آقای مکرون می‌تواند ریسک آزردن واشینگتن و برجسته کردن اختلاف اعضای اتحادیه اروپا در مواجهه با چین را به همراه داشته باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به ایده‌آل خود مبنی بر «استقلال استراتژیک» اتحادیه اروپا گفت: «ما باید آگاه باشیم که دیدگاه‌های ما در کجا با ایالات متحده هم‌پوشانی دارد؛ اما چه در مورد اوکراین، چه روابط با چین یا تحریم‌ها، ما یک استراتژی اروپایی داریم».

او در ادامه گفت ما نباید به بلوک‌بندی‌ها وارد شویم و اروپا نباید درگیر بی‌نظمی‌ها و بحران‌هایی در جهان شود که مال ما نیست.

بیشتر در این باره: مکرون از شی جین پینگ خواست روسیه را به صلح با اوکراین قانع کند

اظهارات آقای مکرون در زمانی بیان می‌شود که ارتش چین روز یک‌شنبه، در دومین روز از رزمایش خود که قدرت‌نمایی در برابر تایوان و کشورهای حامی این جزیره محسوب می‌شود، از «شبیه‌سازی حملات دقیق علیه اهداف کلیدی در تایوان» خبر داد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان و روزنامه گاردین، ارتش تایوان نیز اعلام کرد که ۷۰ هواپیمای جنگی چین را شناسایی کرده که ده‌ها فروند آن‌ها از فراز خط مرزی آب‌ها عبور کرده بودند.

چین تایوان را جزئی از قلمرو خود می‌داند و بارها اعلام کرده است به هر طریقی، حتی با توسل به زور، آن را به خاک خود ملحق خواهد کرد. دولت دموکراتیک تایوان این ادعا را رد کرده و می‌گوید که یک کشور مستقل است.

پکن همچنین از دیدار هفته گذشته کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان به شدت خشمگین شده و بعد از پایان سفر سه روزه مکرون به چین در روز جمعه، فورا رزمایش نظامی گسترده خود علیه تایوان را در روز شنبه آغاز کرد.

کاخ الیزه پس از بازگشت آقای مکرون به فرانسه اعلام کرد که او در آخرین روز دیدار از چین، موضوع تایوان را نیز با رهبران پکن در میان گذاشت و نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه و احتمال وقوع حوادث «هولناک» اظهار نگرانی کرد.

آقای مکرون در مصاحبه با رسانه‌ها نیز گفت ما نباید به تنش‌های بحران تایوان دامن بزنیم، بلکه باید برای ایجاد موقعیت خود به عنوان قطب سوم در کنار چین و ایالات متحده، تلاش کنیم.

او در ادامه تصریح کرد اروپا باید بودجه بیشتری برای امور دفاعی خود، توسعه انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به دلار آمریکا برای محدود کردن اتکای خود به ایالات متحده اختصاص دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا/ د.خ/ک.ر