حمله در انسی فرانسه؛ قرار بازداشت پناهندۀ سوری تمدید شد

گردهمایی مردم در محل وقوع حملۀ روز ۱۸ خرداد در انسی فرانسه که به مجروح شدن شش تن از جمله چهار کودک منجر شد

یک روز پس از حمله مردی با چاقو به شهروندان در انسی فرانسه، سخنگوی دولت این کشور خبر داد دو تن از کودکانی که توسط جوان ۳۱ ساله اهل سوریه زخمی شدند، همچنان در اورژانس بیمارستان بستری هستند اما وضعیت‌شان «پایدار» است.

در پی این حمله شش فرد از جمله چهار کودک که ۲۲ ماهه تا سه ساله هستند، مجروح شدند.

دادستان انسی روز جمعه ۱۹ خرداد اعلام کرد که قرار بازداشت «عبدالمسیح.ح»، فرد مهاجم را که پیش از حضور در فرانسه به‌مدت ۱۰ سال در سوئد پناهنده بود، تمدید کرده‌است.

بر اساس قوانین فرانسه، بازداشت توسط پلیس می‌تواند تا ۴۸ ساعت و در موارد پرونده‌های تروریستی تا ۹۶ ساعت به طول بیانجامد. طی بازداشت فرد مظنون، یک پزشک او را همراهی و وضعیت سلامتی‌اش را قبل از هر جلسه بازپرسی بررسی می‌کند.

دادستان انسی روز جمعه تصریح کرد که هنوز انگیزۀ مهاجم از انجام این حمله روشن نیست، اما به نظر نمی‌رسد جنبه «تروریستی» داشته باشد.

او افزود که این فرد خودش مجروح نشده و فقط جراحت‌های سطحی برداشته است.

در مورد این متهم که گفته می‌شود از پیروان آیین مسیحیت است، گزارش‌ها حاکی است که وضعیت روحی بسیار آشفته‌ای داشته و هنگام بازجویی، علاوه‌بر «آشفته‌گویی» چندین مرتبه روی زمین غلتیده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسه، عبدالمسیح. ح، هنگام دریافت پناهندگی، خود را از «مسیحیان سوریه» معرفی کرده بود و در جریان حمله نیز متنی از دعای مسیحیان را به‌همراه داشت.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، گفته است نهادهای امنیتی این کشور، تاکنون اطلاعاتی در مورد مهاجم نداشتند و پیشینه‌ای در مورد سلامت روانی او نیز در دسترس نیست.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، نیز صبح جمعه برای ملاقات با سه کودک از چهار کودک مجروح که در بیمارستان شهر گرونوبل در صدکیلومتری انسی بستری شدند، به آن‌جا سفر کرد.

بیشتر در این باره: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اصلاح سازوکار پناهندگی توافق کردند

او در ادامه به انسی رفت تا با سایر مجروحان، خانواده‌های آن‌ها و نیز کسانی که به مجروحان کمک کردند، یا مانع ادامه حمله شدند، دیدار کند.

در همین حال، بروز این حمله در روز پنج‌شنبه واکنش برخی از سیاستمداران مخالف دولت مکرون، به‌ویژه جمهوری‌خواهان و جبهه موسوم به «راست افراطی» را در پی داشته است.

اریک سیوتی، دبیر حزب جمهوری‌خواه فرانسه، روز جمعه از «مدیریت فاجعه‌بار» در اروپا در مورد مسئله پناهندگان سخن گفت و با اشاره به پروندۀ فرد مهاجم که از سال ۲۰۱۳ به‌صورت رسمی در سوئد پناهنده بود و به شکل قانونی به فرانسه سفر کرده، بر «لزوم تغییر در قوانین داخلی پناهندگی در فرانسه و تبعیت نکردن از قوانین اروپایی» تاکید کرد.

مارین لوپن، رقیب پیشین امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری، که با پشتیبانی از «سیاست‌های ضدمهاجرتی‌» شناخته می‌شود نیز همزمان از همراهی فرانسه با سایر اروپاییان برای تغییر در قوانین مهاجرتی اروپا انتقاد کرد.

اعضای اتحادیه اروپا دیروز پنج‌شنبه به توافق رسیدند که بخشی از پناهجویان، از کشورهایی که دروازه ورود مهاجران در اروپا هستند، به‌صورت رسمی به سایر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه انتقال بیابند.

حملات شماری از سیاستمداران فرانسوی به‌ضد قوانین مهاجرت که در پی حمله عبدالمسیح.ح سوری از سرگرفته شده در حالی است که در شهر انسی، رهگذرانی که پیش‌تر این مرد را در پارک محل حادثه دیده‌بودند، او را فردی منزوی توصیف می‌کنند که درتنهایی آواز می‌خواند و گاه، بی‌قرار به‌نظر می‌رسید.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، لو‌پوئن و یورونیوز و رادیو فردا
بیشتر در این باره: حمله «پناهنده سوری» با چاقو به چند کودک در شرق فرانسه