نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواستار پایان اعتصاب غذای بری روزن شد

بری روزن یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکا است که چهار دهه پیش در زمان اشغال سفارت ایالات متحده در تهران به گروگان گرفته شد

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، شامگاه چهارشنبه ۲۹ دی‌ پس از دیدار یک‌ساعته با بری روزن در پایتخت اتریش، از او خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

همزمان با ادامه مذاکرات احیای برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی، این دیپلمات سابق آمریکایی برای حمایت از شهروندان خارجی که «گروگان» جمهوری اسلامی ایران هستند، از روز چهارشنبه در وین دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای مالی با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود از اقدام متعهدانه بری روزن برای حمایت از افراد «خارجی/دوتابعیتی» که به‌طور «غیرقانونی» در بازداشت حکومت ایران به سر می‌برند، قدردانی کرده است.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین در بخش پایانی توئیت خود نوشت: «ما کاملا بر این بحران متمرکز هستیم. از آقای روزن می‌خواهم که برای حفظ سلامت خود به اعتصاب غذایش پایان دهد».

بری روزن یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکا است که چهار دهه پیش، در زمان اشغال سفارت کشورش در تهران به‌دست حامیان حکومت تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی، گروگان گرفته شد.

امروز (پنجشنبه) مصادف با چهل‌ویکمین سالگرد آزادی او است.

آقای روزن پیش از سفر به وین، به رادیو فردا گفته بود: «اگر قرار است توافق هسته‌ای با ایران شکل بگیرد، اول باید گروگان‌ها آزاد شوند».

او افزود: «این موضوع حقوق بشر است و انسان‌ها فراتر از سیاست هستند. وقت آن رسیده که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش به این چالش با ایران رسیدگی کنند».

این دیپلمات سابق آمریکایی در سال‌های اخیر با گروه «متحد در مقابل ایرانِ اتمی» (از گروه‌های اصلی مخالف برجام) همکاری داشته است.

با استفاده از توئیت رابرت مالی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر