سازمان ملل: توقف صادرات غله از طریق دریای سیاه میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد

یک کشتی حامل غله اوکراین (عکس از آرشیو)

مسئول فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه ۳۰ تیر در گزارش به شورای امنیت گفت که افزایش بهای غلات پس از عدم تمدید توافق صادرات غله اوکراين از مسیر دریای سیاه «به طور بالقوه میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد.»

مارتین گریفیث افزود:«افزایش بهای غلات بیش از همه به مردم کشورهای فقیر و در حال توسعه لطمه خواهد زد. برخی گرسنه خواهند ماند، برخی دیگر دچار قحطی می‌شوند و بسیاری خواهند مرد.»

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود ۳۶۲ میلیون نفر از جمعیت ۶۹ کشور جهان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که توافق بینالمللی برای تسهیل صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه را تمدید نمی کند. هدف این توافق که در ژوئیه ۲۰۲۲ با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه امضا شد کاستن از بحران مواد غذایی در سراسر جهان بود.

اوکراین حدود ۱۵ درصد از غله جهان را تولید می کند و در پی تهاجم نظامی روسیه صادرات این محصولات متوقف شده بود.

سازمان ملل می‌گوید اجرای این توافق طی یک سال گذشته در کاهش ۲۳ درصدی بهای مواد غذایی در سراسر جهان نقش کلیدی داشته است.

علاوه بر این، برنامه جهانی غذا سازمان ملل طی یک سال اخیر از مسیرهای امن دریای سیاه توانسته است حدود ۷۵۰ هزار تن غلات را از بنادر اوکراین به کشورهای بحران زده نظیر افغانستان، سودان، یمن، سومالی، اتیوپی و کنیا منتقل کند.

دولت روسیه مدعی است که به دلیل عدم اجرای مفاد این توافق که قرار بود صادرات آمونیاک و معاملات بانکی مربوط به صادرات غله روسیه را تضمین کند آن را تمدید نکرده است.

در جلسه روز جمعه شورای امنیت میخائیل خان، اقتصاددانی که روسیه از او خواسته است در مورد اجرای این توافق به سازمان ملل گزارش دهد، گفت کشورهای فقیر فقط سه درصد از غلات صادراتی از اوکراین را دریافت کرده‌اند. او افزود:«سهم غلات صادراتی اوکراین در معاملات بازار بین المللی بسیار اندک بوده است.»

همزمان، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت این کشور در پی خروج از توافق بین المللی مشغول مذاکره برای صادرات مستقيم غله خود به کشورهای نیازمند است.

روزمری دی کارلو، مسئول امور سیاسی و دیپلماتیک سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت حملات روسیه به بنادر اوکراین را «غیرقابل قبول» خواند و گفت این حملات روی امنیت غذایی در سراسر جهان به خصوص کشورهای فقیر تاثیر خواهد گذاشت.

او افزود:«به هر قیمتی از خطر وقوع درگیری نظامی در دریای سیاه، چه تصادفی و چه عمدی، باید پیشگیری کرد چون می تواند پیامدهای بالقوه فاجعه باری داشته باشد.»