تاریخ محاکمه ترامپ به اتهام تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام شد

محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار است در شهر واشینگتن انجام شود

یک قاضی دادگاه فدرال در آمریکا روز دوشنبه ششم شهریور اعلام کرد محاکمه دونالد ترامپ در پرونده تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۰ روز چهارم مارس سال آینده میلادی، ۱۴ اسفند امسال، برگزار می‌شود.

محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار است در شهر واشینگتن انجام شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قاضی تانیا چاتکِن با اعلام این تاریخ گفت: حق افکار عمومی است که از تصمیم سریع و مؤثر درباره این موضوع آگاه شوند.

تاریخ تعیین‌شده حدود هشت ماه پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری نوامبر ۲۰۲۴، و هشت روز پیش از انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایالت جورجیا است. این تاریخ همچنین یک روز پیش از انتخابات مقدماتی موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» است.

تیم وکلای مدافع آقای ترامپ تلاش کرده بود که رسیدگی به این پرونده تا آوریل ۲۰۲۶ (فروردین تا اردیبهشت ۱۴۰۴) به تعویق بیفتد. جان لائورو، یکی از وکلای او، گفت تیم آقای ترامپ با انبوهی از مطالب که از سوی جک اسمیت (بازپرس ویژه) ارسال شده است، روبرو هستند.

اما قاضی چاتکن با رد این استدلال گفت تعیین تاریخ محاکمه به تعهدات شخصی یا حرفه‌ای متهم بستگی ندارد.

قاضی در عین حال، درخواست دادستانی برای برگزاری محاکمه در ژانویه ۲۰۲۴ (دی امسال)، را رد کرد.

بیشتر در این باره: ترامپ و مشاورانش به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا متهم شدند

دادستان روز دوشنبه گفت که آقای ترامپ متهم به «تلاش برای لغو انتخابات و سلب حق رأی میلیون‌ها نفر است».

در نشست روز دوشنبه دادگاه فدرال این موضوع نیز بررسی شد که آیا مارک مِدوز، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید، حق دارد پرونده اتهامی خود را از دادگاهی در آتلانتا در ایالت جورجیا به دادگاه فدرال منتقل کند یا نه.

۱۸ متهم دیگر این پرونده نیز درخواست مشابهی برای انتقال پرونده به دادگاه فدرال ارائه کرده‌اند. یکی از متهمان سرشناس دیگر پرونده، رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک و وکیل شخصی پیشین دونالد ترامپ است. آنها متهم هستند که برای تأمین خواسته آقای ترامپ در راستای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ مرتکب اقدامات غیرقانونی شده‌اند. این پرونده توسط دادستان ایالتی جورجیا مطرح شده است.

برخی از دموکرات‌ها معتقدند که آقای ترامپ با عدم پذیرش نتایج آن انتخابات، در تشویق حامیانش برای هجوم به کنگره در رویدادهای بعد از انتخابات نقش داشت. آقای ترامپ خود را بی‌گناه دانسته است.

دونالد ترامپ قرار است برای استماع مفاد کیفرخواست پرونده اتهامی مرتبط با انتخابات در ایالت جورجیا، هفته آینده در دادگاه شهرستان فولتون حاضر شود.

بیشتر در این باره: کیفرخواست علیه ترامپ در پرونده اسناد محرمانه دولتی مفصل‌تر شد

هفته گذشته در جریان تسلیم آقای ترامپ به مقامات محلی در زندان فولتون برای افتتاح رسمی پرونده، برای نخستین بار تصویر او به عنوان مظنون گرفته شد و خود او نیز بلافاصله آن را رسانه‌ای کرد.

در سه پرونده اتهامی دیگر علیه آقای ترامپ که در ماه‌های گذشته در واشینگتن، فلوریدا و نیویورک گشوده شد، عکسی برای پرونده [ماگ‌شات] گرفته نشده بود.

آقای ترامپ به سرعت تلاش کرد تا از عکس خود به عنوان مظنون در راستای کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آبان ۱۴۰۳ بهره‌برداری کند. کارزار او از زمان انتشار این عکس تنها در عرض دو روز بیش از هفت میلیون دلار کمک مالی از هوادارانش جمع‌آوری کرد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه نتایج یک نظرسنجی سراسری را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۷۷ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند جو بایدن برای انجام موفق وظایف خود برای یک دوره چهار ساله دیگر، بیش از حد مسن است. آقای بایدن آبان امسال ۸۱ ساله می‌شود.

۸۹ درصد از جمهوری‌خواهان سن رئیس‌جمهور را یک مانع می‌دانند اما ۶۹ درصد از دموکرات‌ها هم کهولت سن آقای بایدن را مانعی در راه انجام وظایف او برای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری می‌دانند.

بیشتر در این باره: کیفرخواست و مراحل دادرسی اتهامات دونالد ترامپ

کارزار آقای بایدن در واکنش به این نظرسنجی اعلام کرد که سن رئیس‌جمهور، انگیزه اصلی برای رأی‌دهندگان نیست بلکه آنها به راه‌حل‌های او برای مسائل مهم و دستاوردهای دولت او توجه دارند.

با آن‌که فاصله سنی دونالد ترامپ با جو بایدن تنها سه سال و نیم است، تنها ۵۱ درصد از مجموع پرسش‌شوندگان، شامل ۲۹ درصد از جمهوری‌خواهان، معتقدند که سن او برای یک دوره چهار ساله دیگر در کاخ سفید، زیاد است.

در حالی که در چهار پرونده گشوده‌شده علیه آقای ترامپ، او به ۹۱ مورد اقدام مجرمانه متهم شده است، نظرسنجی‌ها همچنان حاکی از برتری زیاد او نسبت به رقبایش در حزب جمهوری‌خواه است.

با استفاده ازخبرگزاری آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، گاردین/ف.ر/ک.ر