«بحران» کمبود دارو در ایران؛ انبارهای گمرک پُر، داروخانه‌ها خالی 

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور خبر داده است

کمبود دارو در ایران به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وضعیت «بحرانی» رسیده، این در حالی است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان، «انبارهای گمرک تا سقف پُر است» و هیچ‌یک از مسئولین وزارت بهداشت در این زمینه «اقدامی» نکرده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه، ۲۹ خرداد، یک‌صدا از «بحران» دارو در ایران سخن گفتند و محمدباقر قالیباف به «فشار روانی بر مردم» در این حوزه اشاره کرد. این در حالی است که رسانه‌ها و برخی از تولیدکنندگان از سال گذشته در این زمینه هشدار داده بودند.

روز گذشته نیز محمدعلی محسنی بندپی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به این که مردم به‌شدت از «کمبود و کیفیت پایین» دارو ناراضی هستند، خروج شرکت‌های دارویی از ایران را تأیید کرد.

بیشتر در این باره: اعتراف مجلس و دولت به کمبود دارو و «مهاجرت» شرکت‌های دارویی به ترکیه

آقای محسنی بندپی یکی از دلایل اصلی خروج شرکت‌های دارویی را «موانع جدی در مسیر فعالیت آنها» خواند و گفت: «در بخش اخذ مجوز تولید دارو یا تجهیزات پزشکی، بوروکراسیِ بیش از اندازه بیداد می‌کند.»

در همین زمینه روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد،‌ رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور خبر داده است.

محمد عبده‌زاده با اشاره به قابل پیش‌بینی بودن این وضعیت کمبود دارویی گفت: «همه دستگاه‌‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که در خردادماه و تیرماه قرار است با افزایش کمبود دارو مواجه شویم.»

او اضافه کرد که در حال حاضر برخی داروهای سرپایی در داروخانه‌ها کمیاب شده که از جمله آن می‌توان به شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره‌های چشمی اشاره کرد و «داروهای اتاق عمل و آلبومین» نیز در بخش بستری کمیاب شده‌اند.

از سوی دیگر، وزیر بهداشت ایران روز ۲۹ خرداد در مجلس وجود مشکلات در زمینه پرداخت «نقدینگی و تسهیلات» به شرکت‌های دارویی را تأیید کرد و آن را به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی مرتبط دانست.

بهرام عین‌اللهی گفت که بانک مرکزی قول داده «۳۰ هزار میلیارد تومان» به شرکت‌های دارویی پرداخت کند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در مورد این وعده وزارت بهداشت گفته است که از این ۳۰ هزار میلیارد تومان «تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است».

با استفاده از گزارش‌های آرمان ملی،‌ الف، تسنیم و رادیو فردا؛ پ.م / ب.ب