مهدی محمودیان بابت اطلاع‌رسانی درباره وجود ساس در اوین به حبس «محکوم شد»

مهدی محمودیان، زندانی سیاسی پیشین اردیبهشت ماه خبر داده بود که بند هشت زندان اوین به‌دلیل ساس «خالی» شده است

مهدی محمودیان، فعال سیاسی، می‌گوید به طور غیابی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه زندان، دو سال منع عضویت در احزاب و دسته‌جات، دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

آقای محمودیان روز جمعه ششم مهر‌ماه در حساب کاربری شبکه ایکس خود با انتشار تصاویری از حکم خود نوشته که این حکم از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و توسط قاضی ایمان افشاری برای او صادر کرده‌اند.

به گفته این زندانی سیاسی پیشین، تمام این مجازات صرفا بخاطر این است که «در واکنش به دروغ پایگاه خبری در مورد انقراض ساس در زندان» نوشته بوده که «به دروغ معتاد شده‌اند».

مهدی محمودیان در ادامه نوشته است: «قاضیِ کینه‌ورزِ دادگاه، صرفا به استناد همین یک جمله و همینطور اعتراف من در حضور بازپرس که گفته‌ام رفتارهای جمهوری اسلامی بهترین تبلیغ علیه نظام است این حکم را رونویسی و ابلاغ کرده است».

او در ادامه گفته «واقعا دروغ گفتن در یک توئیت یا اعتراف نزد بازپرس تبلیغ علیه نظام است یا دروغ‌گویری خبرگزاری رسمی قوه قضائیه در انکار بدیهیات یا متن حکم صادر شده توسط قاضی بی‌سواد شعبه ۲۶؟»

بر اساس نوشته آقای محمودیان در حساب شبکه ایکس، او با اینکه در دفتر شعبه ۲۶ حضور داشته اما از حضور در نزد قاضی ایمان افشاری خودداری کرده و بر این اساس حکم او غیابی صادر شده است.

او تاکید کرده که هرچند از حق واخواهی استفاده کرده اما بار دیگر در جلسه داداگاه دوم هم شرکت نکرده است.

بیشتر در این باره: ضیا نبوی به اتهام «اطلاع‌رسانی درباره وجود ساس در زندان» به دادگاه می‌رود

حدود یک ماه پیش، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، از برگزاری دادگاه برای ضیا نبوی، زندانی سیاسی، به اتهام «اطلاع‌رسانی درباره وجود» حشره موذی ساس در زندان اوین خبر داد.

به گفته آقای رئیسیان این دادگاه قرار است هفتم شهریور ماه و برای رسیدگی به اتهام «نشر اکاذیب» برگزار شود.

نخستین‌بار، ضیا نبوی که به دلیل اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در حال گذراندن یک سال حبس است، اردیبهشت‌ماه امسال، با انتشار یادداشتی از داخل زندان، از وجود ساس در بند هشت این زندان و مشکلات سلامتی جسمی و روانی برای زندانیان ناشی از آن گفت و برخی از فعالان سیاسی و مدنی و زندانی سابق از جمله مهدی محمودیان و جمال عاملی نیز گفته‌های آقای نبوی را تأیید کردند.

آقای محمودیان، در آن زمان در شبکه‌های اجتماعی نوشت که بند هشت زندان اوین به‌دلیل ساس «خالی» شده است و بیمارستان طالقانی تهران اعلام کرده که از پذیرش بیماران دیالیزی زندان اوین به این دلیل خودداری خواهد کرد.

اما برخی رسانه‌ها در ایران از جمله سایت «انتخاب»، واکنش بیمارستان طالقانی را منتشر کرده‌اند که ادعای آقای محمودیان را «کذب محض» خواند.

با این وجود در پی انتشار یادداشت آقای نبوی، که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های فراوان به دنبال داشت، قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۲۴ اردیبهشت اظهارات آقای نبوی را تکذیب و او را متهم کرد که به‌دنبال «تغییر بند خود در زندان اوین» است.

چند ماه بعد اما، وکیل این زندانی خبر داد که «مسئولان زندان به دلیل این یادداشت، آقای نبوی را از بند خارج ‌و با تصمیم شورای انضباطی زندان، به مدت یک هفته به انفرادی تنبیهی منتقل کرده‌اند».