واکنش مهدی طارمی به اعدام دو معترض دیگر: با طناب دار، عدالت برقرار نمی‌شه

مهدی طارمی

یک روز پس از اعلام خبر اعدام دو معترض دیگر، مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن تیم باشگاهی پورتو پرتغال، در توییتی نوشت: «با طناب دار، عدالت برقرار نمی‌شه».

این فوتبالیست ۳۰ ساله بدون اشاره به نام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی که بامداد ۱۷ دی در ارتباط با اعتراضات اخیر اعدام شدند، افزود: «اینهمه اختلاسگر و جنایتکار داریم تو زندان که دادگاه‌شون چند سال طول می‌کشه. اما این جوانان مظلوم چون از خانواده‌های ضعیف هستن و دست‌شون به جایی بند نیست، بشمار سه اعدام می‌کنین؟»

او در پایان بدون نام بردن از مقام و یا نهاد خاصی در جمهوری اسلامی آورده است: «بسه دیگه تمومش کنین. کدوم جامعه با هر روز خونریزی و اعدام به آرامش می‌رسه؟»

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به اتهام انتسابی مشارکت در کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در اعتراضات روز چهلم حدیث نجفی به «افساد فی‌الارض» محکوم شده و درخواست فرجام‌خواهی آن‌ها رد شده بود.

این دو معترض پیشتر اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند. هیچ یک از این دو در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌ دادرسی عادلانه را نداشتند.

اظهارنظر اخیر از سوی طارمی در شرایطی صورت می‌گیرد که او در چهار ماهی که از اعتراضات سراسری می‌گذرد به ویژه در روزهای برگزاری جام جهانی قطر با انتقاد‌های شدید به دلیل «سکوت» خود در برابر کشتار و سرکوب معترضان روبه‌رو بوده است.

هرچند مواضع این فوتبالیست سرشناس صرفا «سکوت» نبود و او در جام جهانی در پاسخ به خبرنگاری که از درباره اعتراضات ایران پرسیده بود گفت که «من سیاسی نیستم» و «فقط بازیکن فوتبال هستم».