کاروانی «هشت هزار نفری»‌ از مهاجران به آمریکا، شب کریسمس را بدون سرپناه گذراند

مهاجران راهی آمریکا، شهر آلوارو اوبرگون، استان چیاپاس مکزیک

هزاران پناهجو روز یکشنبه وارد شهر کوچک آلوارو اوبرگون در جنوب مکزیک شدند تا شب کریسمس را در یک میدان و بدون سرپناه بگذرانند. این مهاجران قصد دارند با عبور از مرز شمال مکزیک وارد آمریکا شوند.

این گروه از پناهجویان که عمدتا اهل آمریکای مرکزی و جنوبی و منطقه کارائیب هستند، از شهر مرزی تاپاچولا حرکت کرده بودند و برای رسیدن به آلوارو اوبرگون، پانزده کیلومتر پیاده‌روی کردند.

مقام‌های محلی تعداد این گروه از پناهجویان را هشت هزار نفر تخمین زده‌اند.

یسگوئل ژان، یکی از این پناهجویان که اهل هائیتی است و صلیب سفیدی با حروف قرمز رنگ «مسیح» حمل می‌کرد، به رویترز گفت که کشور خود را به دلیل جنایت و فساد گسترده ترک کرده و می‌خواهد زندگی دو دخترش را تامین کند.

او گفت: «سه ماه در تاپاچولا در تلاش برای گرفتن مدارک بودم و من هنوز چیزی ندارم. من از انتظار کشیدن در تاپاچولا، گرسنگی و ناتوانی در امرار معاش خسته شده‌ام.»

این مهاجر نیز مانند دیگران گفت که می‌خواهد به آمریکا برسد.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، کاروان‌های بزرگی از پناهجویان که عمدتا از آمریکای مرکزی تشکیل شده بودند، از مکزیک عبور کردند تا به ایالات متحده برسند.

موج پناهجویان در این مسیر در سال‌های اخیر توسط گروه‌های کوچک‌تری تداوم داشته است.

لوئیس گارسیا ویلاگران، فعال حقوق پناهجویان، به خبرگزاری رویترز گفت که مهاجران نباید در انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا، جایی که مهاجران در حال حرکت هستند، تبدیل به ابزار چانه‌زنی سیاسی شوند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک روز جمعه گفت که هیئت آمریکایی اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور نیز در آن حضور دارد روز چهارشنبه آینده به مکزیکوسیتی خواهد رفت تا درباره حضور پناهجویان در مرز بین دو کشور گفت‌وگو کند.

آقای لوپز اوبرادور متعهد شد که تدابیری را برای مهار ورود پناهجویان به جنوب کشور از مرز با گواتمالا اتخاذ کند.

روز پنجشنبه دو پناهجو که قصد داشتند به آمریکا بروند، در نزدیک شهر مرزی ماتاموروس در باتلاق اطراف یک رودخانه غرق شدند.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که پناهجویان سعی می‌کردند با وجود گل و لای و زباله از این مکان عبور کنند زیرا هیچ مأمور مهاجرت مکزیکی در محل نبود.

بحران سیاسی ناشی از ورود پناهجویان به آمریکا، جو بایدن دموکرات را در معرض انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش گفت که آماده است با جمهوری‌خواهانی که خواستار تشدید سیاست‌های مهاجرت در ازای رفع موانع کنگره در زمینه کمک به اوکراین هستند، به «سازش‌های مهم» برسد.

سال گذشته، تعداد پناهجویانی که به طور غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور کردند، رکورد جدیدی به ثبت رساند.

بیش از ۲.۴ میلیون پناهجو بین اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ در مرز زمینی دو کشور شناسایی شدند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ م.ت / پ.پ