عملیات جستجوی مهاجران در دریای اژه برای سومین روز پیاپی ادامه يافت

یک قایق حامل مهاجران در نزدیکی یونان- عکس آرشیوی است

گارد ساحلی یونان روز جمعه ۲۱ مرداد خبر داد که عملیات جستجو برای نجات مهاجرانی که قایق آنها در دریای اژه و مسير حرکت به سوی جزیره رودس واژگون شده است، ادامه دارد.

گارد ساحلی یونان افزود یک ناوچه یونانی و سه کشتی تجاری مشغول گشت‌زنی در محدوده‌ای هستند که در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب جزیره رودس و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره کارپاتوس در دریای اژه قرار دارد.

ساعاتی پس از واژگون شدن این قایق در صبح روز چهارشنبه در مجموع ۲۹ نفر از سرنشین‌های آن که همه مرد بودند توسط هلیکوپترهای نیروی دریایی یونان و یک کشتی تجاری نجات یافتند. این افراد گفته‌اند که سرنشینان قایق بین ۶۰ تا ۸۰ نفر بودند ولی گارد ساحلی یونان روز جمعه اعلام کرد که تحقیقات دقیق‌تر نشان می‌دهد ۵۰ تا ۶۰ نفر سوار این قایق بوده‌اند.

دو نفر از سرنشینان قایق که توسط هلیکوپترهای نیروی هوایی یونان نجات پیدا کردند شهروند ترکیه بوده و به جزیره کارپاتوس منتقل شده‌اند. ۲۷ نفر دیگری که توسط یک کشتی تجاری نجات یافتند شهروندان عراق، افغانستان و ایران هستند.

گارد ساحلی ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که پنج نفر را در آب‌های این منطقه نجات داده است. از روز چهارشنبه و اولین مرحله از عملیات جستجو و نجات تاکنون فرد دیگری نجات پیدا نکرده و اجساد قربانیان نيز هنوز پیدا نشده است.

دلیل واژگونی این قایق دقیقا مشخص نشده ولی به گفته نهادهای مسئول در یونان، وضعیت هوای منطقه در روز وقوع حادثه بد بود، باد شدیدی می‌وزید و آب دریای اژه بسیار متلاطم بود.

عبور از دریای اژه بین سواحل ترکیه و جزایر یونان یکی از مسیرهای اصلی حرکت مهاجران اهل خاورمیانه و آفریقا به سوی اروپاست. ولی با توجه به افزایش گشت‌زنی گارد ساحلی یونان در آب‌های منطقه و بازگرداندن سریع مهاجران به ترکیه در ماه‌های اخیر افرادی که می‌خواهند خود را به قلمرو اتحادیه اروپا رسانند مسیر طولانی و پرخطرتر به سوی ایتالیا را در پیش گرفته‌اند.

دولت یونان دیپورت سریع و غیرقانونی متقاضیان پناهندگی به ترکیه را تکذیب می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن