واکنش معاون رئیسی به خبر مهاجرت پسرش: برای فعالیت دانش‌بنیان رفته و بازمی‌گردد

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

در پی واکنش‌ها به خبر مهاجرت پسر معاون رئیس جمهور ایران به کانادا، انسیه خزعلی سفر فرزندش را «موقت» و «کاری» خواند.

در روزهای گذشته خبر مهاجرت حمیدرضا رضازاده، پسر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی با واکنش‌های گسترده‌ای به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

در واکنش به این انتقادها، خانم خزعلی شامگاه چهارشنبه، ۱۶ شهریور در توئیتی خبر سفر پسرش به کانادا را تایید کرد و گفت که «سفر موقت کاری» او «جهت توسعه و پشتیبانی یک مجموعه دانش‌بنیان» مربوط به «کامپیوتر» است و پس از «اتمام این پروژه در ماه‌های آینده» فرزندش به ایران بازخواهد گشت.

خبر مهاجرت پسر معاون رئیس جمهور ایران به کانادا با موج گسترده‌ای از انتقادها به‌ویژه در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. حتی شماری از کاربران همسو با حاکمیت خواستار ورود رئیس جمهور به این موضوع و استعفای خانم خزعلی شده‌اند.

تاکنون دفتر رئیس جمهور ایران به موضوع سفر معاون او واکنشی نشان نداده، اما مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت ابراهیم رئیسی، روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور در توئیتی با اشاره به قصد فرزند یک معاون وزیر برای خروج و ادامه تحصیل در یک کشور خارجی گفته است که رئیس جمهور، دستور صادر کرده است: «اگر فرزند رفت، پدر هم برود!»

آقای عرفاتی در ادامه گفته است: «گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد»، «مسولان مراقب گشت ارشاد باشند.»

برخی از کاربران نیز با استناد به اظهارات اخیر دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم خواستار رسیدگی ورود ابراهیم رئیسی به این موضوع شدند.

در همین حال برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که زهره عظیمی، همسر آقای رضازاده، اقامت کانادا را دارد و آن‌ها با فرزند خود ساکن کانادا هستند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از این فرصت استفاده کرده و با کنایه از مهاجرت فرزندان سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای خارجی نام برده و از آن انتقاد کرده‌اند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نیمه مرداد امسال و پیش از آن رئیس اداره عملیات زمینی سپاه پاسداران از اقامت حدود چهار هزار نفر از فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور خبر داده بودند.

موضوع تحصیل و اقامت فرزندان مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در خارج از کشور و سبک زندگی‌ آن‌ها با وجود شعارهایی مبنی بر دشمنی با غرب و آمریکا، بارها در رسانه‌ها مطرح و با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مقامات حکومت و شهروندان روبرو شده است.

در پی این واکنش‌ها نمایندگان مجلس ایران در سال ۱۳۹۸ از بررسی دو طرح خبر دادند که هدف از تصویب آن، منع حضور اعضای درجه یک خانواده مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی در کشورهای به گفته آن‌ها «متخاصم» بود.

در همین حال بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از جمله خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از عملکرد کشورهای غربی از جمله کانادا در دادن ویزا و اقامت به وابستگان حکومت ایران و خانواده‌های آن‌ها بارها انتقاد کرده و خواستار توقف این روند شده‌اند.