واکنش عفو بین‌‌الملل به اعدام میلاد زهره‌وند: جمهوری اسلامی باید «اعدام‌ها» را فوراً متوقف کند

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعدام «میلاد زهره‌وند» را «هشتمین اعدام در ارتباط با اعتراضات زن، زندگی، آزادی» خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک از «اعدام‌های خودسرانه» به عنوان «ابزار سرکوب» استفاده می‌کند.

این نهاد بین‌الملل مدافع حقوق بشر روز جمعه سوم آذر ماه در بیانیه‌ای تاکید کرد که از گزارش‌های مربوط به اعدام میلاد زهره‌وند در زندان مرکزی همدان شوکه شده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود تاکید کرد که جامعه جهانی باید از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد تا «اعدام ها» را فورا و به طور رسمی «تعلیق» کنند.

بیشتر در این باره: رسانه‌های حقوق بشری از اعدام میلاد زهره‌وند خبر دادند

این سازمان حقوق بشری، گفت که اعدام میلاد زهره‌وند تنها چند روز پس از آن انجام شد که رسانه‌های دولتی ایران روز ۲۲ آبان بدون ذکر نام او، خبر دادند که «دیوان عالی کشور حکم اعدام یک نفر» را در ارتباط با پرونده «مرگ یک نیروی سپاه پاسداران» در جریان اعتراضات را تایید کرده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه اوایل سال جاری نیز رسانه‌های دولتی از «صدور حکم اعدام برای یک نفر» در این پرونده توسط دادگاهی در همدان خبر داده بودند، افزود که چند ماه بعد فعالان حقوق بشر فاش کردند که این فرد محکوم به اعدام جوانی به نام «میلاد زهره‌وند» است.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه روز جمعه خود تاکید کرد که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، حکم اعدام میلاد زهره‌وند را «بدون اطلاع خانواده‌اش» در روز پنج‌شنبه ۲ آذر اجرا کرده است.

عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران «به شکل سیستماتیک»، افراد را پس از «محاکمه‌های به شدت ناعادلانه» اعدام می‌کند، افزود که مقام‌های حکومت ایران «از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب» استفاده می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید که میلاد زهره‌وند در جریان بازداشت تا اجرای حکم اعدام از «دسترسی به وکیل» محروم بوده است.

عفو بین‌الملل همچنین از میلاد زهره‌وند به عنوان «هشتمین» فردی نام برد که «به طور خودسرانه» در ارتباط با اعتراضات زن، زندگی، آزادی» اعدام شده است.

نزدیکان میلاد زهره‌وند، روز دوم آذر ماه به رادیو فردا گفتند که «روز پنج‌شنبه به خانواده میلاد خبر اعدام او را دادند» در حالی که «خانواده‌اش هیچ اطلاعی از اعدام نداشتند و به آن‌ها برای ملاقات آخر هم هیچ اطلاعی نداده بودند.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از اعدام «میلاد زهره‌وند»، هفت تن از دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات شامل محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی را نیز اعدام کرده بود.