وضعیت «قانون مهسا»؛ «۵۰۰ فرد و نهاد ایرانی» در دولت بایدن تحریم شده‌اند

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی در طول دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن خبر داد.

متیو میلر این اظهارات را روز دوشنبه ۲۶ شهریور در نشست خبری خود و در پاسخ به پرسش یک خبرنگار بیان کرد.

در این نشست خبری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسیده شد که «امروز شما همراه با سایر کشورها بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد مرگ مهسا امینی صادر کردید. شما قانونی برای اعمال تحریم‌ها دارید و کشورهای دیگر هم چنین کرده‌اند. چرا از این فرصت برای اعلام تحریم‌ها در همین امروز استفاده نمی‌کنید؟»

آقای میلر در پاسخ گفت: «ما از آغاز این دولت تاکنون تحریم‌هایی علیه بیش از ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی اعلام کرده‌ایم. فقط در چند هفته گذشته، تحریم‌های بیشتری علیه نهادها و افراد ایرانی اعلام کردیم. برخی از این تحریم‌ها به‌دلیل نقض حقوق بشر بوده است، نقض‌های مکرر حقوق بشر، و فکر می‌کنم شما الگوی ثابتی را دیده‌اید که نشان‌دهنده سوابق ما در این زمینه است. اما نمی‌خواهم اقدامی آتی را پیش‌بینی کنم.»

اشاره آقای میلر به تایید رسمی گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک تهران به روسیه است که طی آن وزیر خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران خبر داد که شامل اقدامات تنبیهی علیه ایران‌ایر می‌شود.

در این نشست خبری همچنین از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسیده شد که «شما در اجرای "قانون مهسا" عقب هستید و گزارش شما به کنگره هنوز ارائه نشده است، آیا چنین است؟»

آقای میلر در پاسخ گفت که «ما همچنان روی آن گزارش کار می‌کنیم. و در مورد اقدامات دیگر، منتظر بمانید.»

مجلس نمایندگان آمریکا اول اردیبهشت امسال «قانون مهسا» را برای دومین بار در قالب «قانون صلح قرن ۲۱» در کنار مجموعه‌ای از طرح‌های دیگر به تصویب رساند. جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا نیز چهار روز بعد با امضای «قانون مهسا» آن را اجرایی کرد.

بیشتر در این باره: وزرای خارجه پنج کشور: جنبش جهانی «زن زندگی آزادی» همچنان متحد است

بر اساس این قانون، رئیس جمهور آمریکا موظف است کلیه مقامات ارشد ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی از جمله رهبر و رئیس جمهور ایران را هدف تحریم قرار دهد.

این طرح همچنین دولت آمریکا را ملزم می‌کند که هر ۹۰ روز گزارشی درباره افراد مسئول نقض حقوق بشر در ایران، خامنه‌ای و رئیسی و دفاتر و نهادهای مرتبط با آن‌ها، به کنگره ارائه دهد.

به مناسبت دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی، وزیران خارجه استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده در بیانیه‌ مشترکی با زنان و دختران در ایران و مدافعان حقوق بشر در همه بخش‌های جامعه که در حال مبارزه مداوم برای آزادی‌های بنیادین هستند، اعلام همبستگی کردند.

وزیران خارجه این کشورها در ادامه بیانیه خود به موارد مطرح‌شده در گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد اشاره و از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده‌اند که همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد و با این کمیته بین‌المللی شناخته شده نیز همکاری نکرده است.

بیشتر در این باره: موشک‌های ایرانی در روسیه؛ آمریکا و سه کشور اروپایی «ایران ایر» را تحریم می‌کنند

در سال‌های گذشته تحریم‌های گسترده‌ای از سوی دولت بایدن علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی اعمال شده است.

در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور ۱۴۰۱، دولت ایالات متحده از تحریم پلیس امنیت اخلاقی و چندین مقام جمهوری اسلامی خبر داد.