با نزدیک شدن توفند «میلتون»، بایدن سفرهای خارجی خود را لغو کرد

ساحل غربی پرجمعیت فلوریدا که هنوز از توفند ویرانگر هلین که کمتر از دو هفته پیش رخ داد در شوک به‌سر می‌برد ، اینک خود را برای برخورد طوفان در منطقه خلیج تامپا در روز چهارشنبه آماده می‌کند.

مرکز ملی توفان ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه اعلام کرد که توفند میلتون این پتانسیل را دارد که یکی از مخرب‌ترین توفندهای ثبت شده در غرب و مرکز فلوریدا باشد.

تنها یک روز مانده به رسیدن توفند میلتون به سواحل فلوریدا، هواشناسان به مردم هشدار می‌دهند که باید خود را برای تغییرات احتمالی در لحظات آخر مسیر این توفند آماده کنند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با اعلام اینکه سفر خود به آلمان و آفریقا را به دلیل افزایش خطر این توفند لغو کرده است، گفت: «واقعاً فکر نمی‌کنم که در این مقطع بتوانم از کشور خارج شوم.»

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری درآمریکا، جمهوری‌خواهان بر سیاست‌های مربوط به مدیریت پیامدهای توفان متمرکز شده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود که جو بایدن و کامالا هریس در جریان توفند هلین در جنوب شرق فلوریدا در کشور حضور نداشتند. این در حالی است که کارین ژان پیر سخنگوی ارشد کاخ سفید می‌گوید: « کاخ سفید اوضاع را از نزدیک تحت نظر دارد.»

تعامل با خشکی و عوامل جوی مختلف می‌تواند باعث شود که این توفند بدون اخطار حرکت کند یا مسیر خود را تغییر دهد. این جابجایی‌های کوچک به گفته کارشناسان، می‌تواند عواقب بزرگی را به همراه داشته باشد زیرا مکان‌هایی که پیشتر تصور می‌شد ایمن‌تر هستند در معرض خطرات جدی قرار خواهند گرفت.

مرکز پیش‌بینی توفان هشدار داده است که امواج ناشی از این توفند به ارتفاع ۳ تا ۴.۵ متر در بخش‌هایی از ساحل شمال و جنوب خلیج تامپا خواهند رسید و احتمالاً مناطق کم‌ارتفاع را زیر آب خواهند برد. همچنین پیش‌بینی شده است که شدت بارندگی در مناطق مرکزی فلوریدا بین۱۲۷ تا ۲۵۴ میلی‌متر باشد که خطر وقوع سیلاب ناگهانی را افزایش می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این توفند در حال حرکت به سمت فلوریدا و خلیج تامپا است و سرعت آن به ۲۵۷ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است.

حدود ۱۵ میلیون نفر در ایالت فلوریدا تحت تاثیرسیلاب‌های ناشی از این توفند قرار خواهند گرفت و ۱۱ میلیون نفر نیز در معرض خطر گردبادهای گرمسیری در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خواهند بود.

بیشتر در این باره: توفند «میلتون» با سرعت بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به سمت فلوریدا می‌رود

این در حالی است که تقاضا برای سوخت در فلوریدا افزایش یافته است وکسانی که در حال فرار از این ایالت هستند در صف‌های طولانی بنزین گیر افتاده‌اند. کسانی هم که قصد ندارند تا ایالت را ترک کنند مخازن گاز خود را پر می‌کنند تا در صورت قطع برق، بتوانند ژنراتورهای خود را به کار بیاندازند.

سرویس ردیابی بنزین اعلام کرده است که بیش از ۱۴ درصد مخازن بنزین در این ایالات در روز سه‌شنبه بدون سوخت بوده‌اند. این در حالی است که در مناطقی که دستور تخلیه اجباری را دریافت کرده‌اند، وضعیت به مراتب بدتر گزارش شده است. در فورت مایرز، در ساحل خلیج فلوریدا، ۷۰ درصد از ایستگاه‌ها روز دوشنبه بدون سوخت مانده بودند.

جان کانگیالوسی، متخصص مرکز ملی توفان‌ها، روز سه‌شنبه گفت: « میلتون پتانسیل این را دارد که یکی از ویرانگرترین توفان‌های ثبت‌شده برای مرکز غربی فلوریدا باشد.»

به گفته او، بادهای مخرب، طغیان مرگبار دریا و بارش‌های سنگینِ فراتر از محدوده پیش‌بینی‌شده توفان، گسترش خواهند یافت.

این توفند حدود ۱۹ ساعت طول کشید تا از یک توفان استوایی به یک توفند درجه ۵ تبدیل شود که از ۲۰۲۰ تا کنون سریع‌ترین توفند در منطقه اقیانوس اطلس گزارش شده است.