وزیر خارجه قطر با رابرت مالی درباره برجام گفت‌وگو کرد

رابرت مالی عکس از آرشیو

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی٬ معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه ۲۰ بهمن با رابرت مالی٬ نماینده دولت آمریکا در امور ایران٬ در واشینگتن دیدار و درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر ٬ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و رابرت مالی در این دیدار درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات مذاکرات توافق هسته‌ای و همچنین تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک بحث و مذاکره کردند.

قطر طی سال‌های اخیر تلاش زیای برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بر سر احیای توافق برجام انجام داده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی روز ۹ بهمن سال جاری نیز با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

وزیر خارجه قطر در این دیدار به حسین امیرعبداللهیان گفته بود: «آمریکایی‌ها یک پیام به ما دادند که به ایران منتقل کنیم که مرتبط با موضوع توافق است، گرچه شاید ارتباط مستقیمی به آن نداشته باشد.»

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بدون ارائه جزئیاتی از پیام‌ها یا کشورهای فرستاده پیام، اضافه کرده بود: «من پیام‌هایی را از طرف‌های مختلف دربارهٔ موضوعات مختلف به ایران منتقل کردم.»

وزیر خارجه قطر افزوده بود: «همه طرف‌های مذاکرات احیای برجام را تشویق می‌کنیم به توافق برگردند.»

در حالی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و رابرت مالی دیدار کرده‌اند که مقام‌های آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند تمرکز آن‌ها فعلا روی مذاکرات برجام نیست، بلکه واشینگتن بر اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب مردم ایران و حمایتش از روسیه در تهاجم به اوکراین متمرکز است.

کشورهای اروپایی طرف برجام هم دیدگاه مشابهی را بیان کرده و از جمله سخنگوی وزارت خارجه آلمان ماه گذشته گفت که «تمرکز اصلی برلین نه بر شروع سریع مذاکرات هسته‌ای ایران، بلکه بر حمایت از جنبش اعتراضی در این کشور است».

شرکای اروپایی برجام و آمریکا می‌گویند که طرفین چند ماه پیش برای رسیدن به توافق احیای برجام «بسیار نزدیک» شده بودند، اما ایران با ارائه ناگهانی پیش‌شرط‌هایی «غیرقابل قبول» باعث عدم دستیابی به توافق برای احیای این توافق شد.