بیش از ۲۴۰ ماموستا خواستار لغو حکم اعدام محمد خضرنژاد و آزادی او شدند

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت کُرد در ایران

شماری از روحانیان اهل سنت کُرد با ارسال نامه‌ای مشترک به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، صدور حکم اعدام برای ماموستا محمد خضرنژاد را «ناعادلانه» خواندند و خواستار آزادی او شدند.

در این نامه که به امضای ۲۴۲ روحانی اهل سنت کُرد (ماموستا) رسیده، از رئیس قوه قضاییه ایران خواسته شده است که رسیدگی به اتهامات آقای خضرنژاد به‌ جای دادگاه انقلاب در دادگاه ویژه روحانیت و به‌صورت علنی برگزار شود.

ماموستاهای معترض به حکم محمد خضرنژاد در نامه خود به غلامحسین محسنی اژه‌ای، اتهام عضویت این روحانی در گروه داعش را «کذب محض» عنوان و تأکید کرده‌اند که او فردی همواره «میانه‌رو»، «معتدل» و مخالف «تفکرات تندرو و تکفیری» بوده است.

دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت در سال ۱۳۵۸ به دستور روح‌الله خمینی برای رسیدگی به اتهامات روحانیون تأسیس شد. این دادگاه خارج از حیطه قوه قضائیه و زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

بیشتر در این باره: محمد خضرنژاد، روحانی کُرد اهل سنت،‌ به اعدام محکوم شد

ماموستا محمد خضرنژاد ۲۸ آبان‌ سال گذشته پس از سخنرانی در مراسم یادبود اسعد رحیمی، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن،‌ زندگی، آزادی»، در شهر بوکان بازداشت شد.

رادیوفردا ۲۱ بهمن امسال مطلع شد که شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه این روحانی را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده است.

یک منبع آگاه به رادیوفردا گفته بود که این روحانی ۴۵ ساله اهل بوکان هم‌چنین به اتهام «لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» به ۱۵ سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گفته این منبع، آخرین جلسه دادگاه این روحانی اهل سنت کُرد آبان امسال به‌صورت «ویدئو کنفرانس»‌ و «بدون حضور وکیل» برگزار شده است.