آزادی موقت شماری از زندانیان شناخته‌شده سیاسی و عقیدتی در آستانه نوروز

محمد نجفی، وکیل زندانی، پس از مرخص شدن از زندان

گزارش‌ها از ایران حاکی است که در آستانه آغاز سال نو خورشیدی، شماری از زندانیان شناخته‌شده سیاسی و عقیدتی که مشمول «عفو معیاری» اخیر قرار نگرفتند، به مرخصی اعزام و یا به طور موقت با قرار وثیقه آزاد شدند.

در پی صدور بخش‌نامه موسوم به «عفو معیاری» که حکومت جمهوری اسلامی هم‌زمان با سالگرد انقلاب ۵۷ تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام داد، شماری از بازداشت‌شدگان و کنشگران سیاسی و مدنی زندانی آزاد شدند.

از این میان برخی اعلام کردند که آزادی آن‌ها بدون درخواست عفو و امضای‌ ندامت‌نامه صورت گرفته است و بعضی نیز گفتند که پس از پایان دوره محکومیت خود آزاد شده‌اند. با این حال، شمار قابل توجهی از زندانیان سیاسی زن و مرد مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی نشدند و همچنان در زندان‌های مختلف ایران در حبس به سر می‌برند.

اعزام محمد نجفی به مرخصی پس از هفته‌ها اعتصاب غذا

فرزند محمد نجفی، وکیل و فعال مدنی زندانی، روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند خبر داد که پدرش پس از هفت هفته اعتصاب غذا، سرانجام در آستانه نوروز به مرخصی اعزام شده است.

او در حساب کاربری اینستاگرام خود با انتشار عکسی از آقای نجفی نوشت: «پدر به مرخصی اعزام شد. بعد از ۴۹ روز اعتصاب غذا».

ده‌ها وکیل و کادر درمانی در ایران و فرانسه در روزهای گذشته، با اعتراض به ادامه حبس آقای نجفی، درباره «وخامت» شرایط جسمی او در زندان هشدار داده و خواستار آزادی فوری‌اش شده بودند.

در نامه این وکلا آمده بود که این وکیل زندانی «محروم از مراقبت‌های پزشکی، در چهل و ششمین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و زندگی او به مویی بسته است».

بیشتر در این باره: هشدار درباره شرایط جسمی محمد نجفی؛ «دنیا بداند وکلا در ایران زندانی هستند»

محمد نجفی سال‌ها وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشت، اما پس از آن که در اعتراضات دی ۱۳۹۶ کشته‌شدن «وحید حیدری» یک معترض جوان را در بازداشتگاه نیروی انتظامی اراک فاش کرد، بازداشت و زندانی شد.

آقای نجفی به اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد. در هفته‌های گذشته نیز به‌دنبال حمایت این وکیل زندانی از اعتراضات «زن زندگی آزادی» دو پروندۀ جدید برای او تشکیل شده است.

مهدی محمودیان، از «دادخواهان سلامت»، به مرخصی آمد

مهدی محمودیان، فعال مدنی زندانی، نیز روز یکشنبه از زندان اوین به مرخصی آمد.

آقای محمودیان یکی از متهمان پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» است. او سال گذشته بازداشت شد و حکم «چهار سال حبس» و «دو سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای» علیه او مرداد ۱۴۰۱ در دادگاه تأیید شد.

پرونده «دادخواهان سلامت» مربوط به گروهی از وکلا و فعالان مدنی است که قصد شکایت از مقامات جمهوری اسلامی به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را به دلیل سوءمدیریت کرونا داشتند.

سهیل عربی، زندانی عقیدتی، به‌طور موقت آزاد شد

سهیل عربی، زندانی عقیدتی روز یکشنبه با قرار وثیقه و به طور موقت آزاد از زندان رجایی شهر کرج شد.

آقای عربی سال ۱۳۹۲ به خاطر انتشار مطالبی در صفحه فیس‌بوک خود ابتدا به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شد، اما این حکم اما در دادگاه تجدیدنظر به هفت و نیم سال زندان، «دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی»، «دو سال ممنوع‌ الخروجی» و دو سال تبعید تغییر یافت.

این فعال عقیدتی که ماه مهر امسال آزاد شده بود، پس از چند ماه در ۱۲ دی بار دیگر بازداشت شد. درباره اتهامات آقای سهیلی که منجر به آخرین بازداشت او شده بود، اطلاعاتی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، پدر آقای عربی دو روز پیش درگذشته است.

اعزام حسین رزاق، فعال رسانه‌ای زندانی، به مرخصی

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای منتقد جمهوری اسلامی که۳۰ مرداد بازداشت شده بود، به مرخصی آمد.

آخرین بازداشت آقای رزاق کمتر از یک‌سال پس از آزادی او با قرار وثیقه «دو میلیارد تومانی» صورت گرفته بود.

اتهامات آقای رزاق در پی این بازداشت «اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام به دلیل برگزاری اتاق‌های کلاب‌هاوس»، «تبلیغ علیه نظام به دلیل دفاع از بهائيان» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دلیل توئيت‌های حمایتی از سپیده رشنو و اهالی روشنکوه» اعلام شده بود.

وب‌سایت حقوق بشری هرانا به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که «آقایان محمودیان و رزاق روز جاری با تودیع قرار وثیقه به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شده‌اند».

مرخصی برای محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی بازداشت‌شده در اعتراضات

رسانه‌های ایران روز یکشنبه خبر دادند که محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، که مهرماه امسال در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود نیز به مرخصی آمده است.

آقای جلایی‌پور به دنبال کشته شدن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران، کارزارهایی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام در اعتراض به حضور پلیس امنیت اخلاقی در سطح شهر‌ها و حجاب اجباری به راه انداخته بود.