محمد سیف‌زاده برای اجرای حکم زندان «احضار شده است»

منابع حقوق بشری از ایران گزارش داده‌اند که محمد سیف‌ زاده، حقوقدان مدافع حقوق بشر، به رغم بیماری مزمن قلبی که باعث بستری شدن او در بیمارستان شده بود، برای اجرای حکم زندان احضار شده است.

کمپین حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۲۴ مرداد اعلام کرد آقای سیف‌زاده که ۷۶ سال دارد و از چهره‌های سرشناس دفاع از حقوق بشر در ایران بعد از انقلاب بوده است، در روزهای اخیر به زندان اوین احضار شده است.

این حقوقدان که از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران بوده است، اردیبهشت سال گذشته به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر تأیید و به شعبه یک اجرای احکام زندان اوین ارجاع داده شد.

بیشتر در این باره: سیف‌زاده می‌گوید در جلسات دادگاه‌ انقلاب شرکت نمی‌کند

محمد سیف‌زاده به دلیل انتشار نامه‌ای که جمعی از وکلا و مدافعان حقوق بشر درباره سرکوب اعتراض‌های «زن زندگی آزادی» توسط جمهوری اسلامی به دبیرکل سازمان ملل نوشته بودند، محاکمه شد. این نامه به امضای ۴۵ نفر رسیده بود.

او و نسرین ستوده در نیمه آذر ماه ۱۴۰۱ نیز در نامه مشترکی دادگاه‌ انقلاب را «فاقد وجاهت قانونی» خواندند و با تاکید بر «فقدان دادرسی عادلانه در قوه قضاییه و بی‌طرف نبودن قضات» در جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمام بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های آن سال و لغو همه احکام صادره برای آنها شدند.

این حقوقدان اردیبهشت سال گذشته با انتشار ویدئویی اعلام کرد دادگاهی را که قرار است به اتهامات او رسیدگی کند، به رسمیت نمی‌شناسد.

او پیش‌تر از آن نیز به رادیو فردا گفت به دلیل نوشتن نامه به دبیرکل سازمان ملل از او خواسته شده بود «توبه‌نامه» بنویسد.

محمد سیف‌زاده در سال ۸۹ به اتهام تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده بود.