مراکش جامعه یهودیان خود را به عنوان بخشی از فرهنگ این کشور به رسمیت شناخت

بازدید محمد ششم از موزه یادمان یهودیان مراکش در ژانویه ۲۰۲۰

ملک محمد ششم، پادشاه مراکش، جامعه یهودیان کشورش را به عنوان بخشی از فرهنگ این سرزمین به رسمیت شناخته است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز یکشنبه ۲۶ تیر با اعلام این خبر نوشت که در پی دستور پادشاه مراکش، عبدالوافی لفتیت وزیر کشور، در نشست دولت رباط پیشنهاد کرد که بنیادهای جدیدی برای جامعه یهودی تشکیل شود تا سنت‌ها و آیین یهودیان مراکش به عنوان بخشی از فرهنگ غنی کشور حفظ شود.

بر اساس پیشنهاد وزیر کشور، از جمله کمیته‌ای برای ارتباط دولت رباط با یهودیان مراکشی خارج از مقیم کشور به هدف تقویت مناسبات با یهودیان مراکشی در جهان در راستای دفاع از منافع مراکش برپا خواهد شد و همچنین بنیاد یهودیان مراکش در این کشور به منظور پاسداشت میراث و سنت‌های یهودیان مراکشی تشکیل خواهد شد.

بیشتر در این باره: کلاس‌ مدارا به صرف شیرینی‌های «مادام فال»

ربای کوپر، مدیر مرکز اقدام اجتماعی مرکز جهانی سیمون ویزنتال، تصمیم پادشاه مراکش را ستایش کرد و گفت این امر بنیاد صلح را تقویت خواهد کرد و ضربه‌ای به افراط گرایان مذهبی و یهودستیزان وارد می‌کند.

ربای کوپر ابراز امیدواری کرد که سایر اعراب و مسلمانان «جسارت» آن را داشته باشند که از گام‌های پادشاه مراکش پیروی کنند.

مراکش یکی از چهار کشور عربی بود که دو سال پیش در چارچوب پیمان‌های صلح ابراهیم، اقدام به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل کرد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، که تابستان سال گذشته وزیر خارجه در دولت نفتالی بنت بود، به مراکش سفر کرد و دفتر نمایندگی سیاسی کشورش در رباط را افتتاح کرد.

پس از آن نیز در دوره اخیر، ژنرال بنی گانتز وزیر دفاع، و آیلت شاکد وزیر کشور اسرائیل ، از مراکش دیدار کرده‌اند.

بیشتر در این باره: رئیس ستاد ارتش اسرائیل برای اولین بار به مراکش سفر می‌کند

به نوشته جروزالم پست، ارزیابی می‌شود که شمار ساکنین اسرائیلی که ریشه و تبار مراکشی دارند، به یک میلیون نفر نیز می‌رسد. همچنین برآوردها حاکی است که تا پنج سال پیش کمتر از دو هزار یهودی در مراکش باقی مانده بودند.

تصمیم پادشاه مراکش در مورد به رسمیت شناختن یهودیان کشورش به عنوان بخشی از میراث باستانی این سرزمین در شمال آفریقا، یک روز پیش از آن اعلام شده که به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز دوشنبه ۲۷ تیر برای نخستین بار دیدار رسمی از مراکش را آغاز می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال کوخاوی و شمار دیگری از افسران همراه او برای اولین بار بر یک رزمایش نظامی مراکش نظارت خواهند کرد. مراکش نخستین کشور در میان شش دولت عربی دارای پیمان صلح با اسرائیل است که از مدتی پیش با این کشور پیمان نظامی امضا کرده است.