رئیس جمهور مولداوی پوتین را به تلاش برای براندازی حکومت این کشور متهم کرد

مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی

مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی، روز دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، کرملین را به طراحی برای براندازی حکومت این جمهوریِ کوچک همسایه اوکراین متهم کرد.

به گفته خانم ساندو، مقام‌های امنیتی مولداوی تایید کرده‌اند که مسکو تلاش داشته در توطئه‌ای در قالب اعتراضات خشونت‌آمیز از طرف اپوزیسیون مولداوی، دولت این کشور را سرنگون کرده و دولتی دست‌نشانده را بر سر کار بیاورد.

مولداوی، از جمهوری‌های سابق شوروی با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت، کشوری فقیر و هم‌مرز با رومانی و اوکراین و در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپاست. این کشور در تابستان سال ۲۰۲۲ رسما برای پیوستن به این اتحادیه نامزد شد.

ناحیه ترانس‌نیستریا نوار باریکی از شرق مولداوی و هم‌مرز با غرب اوکراین است که از زمان پایان جنگ با حکومت مرکزی مولداوی در سال ۱۹۹۲ توسط جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه اداره می‌شود.

حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای ارتش روسیه تحت عنوان «نیروی حافظ صلح» در این ناحیه مستقر هستند، ولی از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین نگرانی در مورد به کارگیری این نیروها در جنگ اوکراین افزایش یافته است.

مولداوی در جنوب غربی اوکراین

در حال حاضر همچنین بیم آن می‌رود که روسیه این منطقه را نیز مانند شبه‌جزیره کریمه به خاک خود ضمیمه کند.

در یک سالی که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، این نخستین بار نیست که خبری از تلاش حکومت ولادیمیر پوتین برای براندازی در مولداوی منتشر می‌شود.

این بار، به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس جمهور مولداوی، طبق توطئه مسکو قرار بر این بوده است که عده‌ای از شهروندان روسیه، مونته‌نگرو، بلاروس و صربستان به خاک این کشور وارد شده و در هیئت اپوزیسیون مولداوی «دولت منتخب را به دولتی غیرقانونی تحت کنترل مسکو تغییر دهند».

روسیه سال گذشته پس از آن که مقامات رسمی ترانس‌نیستریا این کشور را به حمله متهم کردند انکار کرد که در پی مداخله در امور داخلی مولداوی است.

بیشتر در این باره: ترانس‌نیستریا؛ اسیر فساد روسی و نوستالژی داس و چکش