اسرائیل به منطقه‌ای در خاک سوریه در نزدیکی مرز لبنان حمله کرد

دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن می‌گوید بر اثر حمله اسرائیل به منطقه‌ای در خاک سوریه در نزدیکی یک گذرگاه مرزی با لبنان، هفت شبه‌نظامی متحد ایران زخمی شده‌اند.

به گفته این سازمان نظارتی مستقل، هواپیماهای جنگنده اسرائیلی در نخستین ساعات دوشنبه، ۹ مهرماه، ساختمانی در نزدیکی روستای مرزی «جِدَیده یابوس» در مرز لبنان را بمباران کردند و در این حمله، هفت شبه‌نظامی طرفدار ایران، از جمله دو شهروند سوریه زخمی شدند.

این گذرگاه مرزی که در جاده بیروت- دمشق واقع شده است، از یک هفته پیش و به‌دنبال حملات سنگین اسرائیل به لبنان، تبدیل به مسیر اصلی فرار لبنانی‌ها به سمت سوریه شده است.

به گفته مسئول امور پناهندگان سازمان ملل متحد، طی روزهای اخیر نزدیک به یکصدهزار تن از ترس حملات اسرائیل،‌ به سوریه گریخته‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه ساعاتی پیشتر هم از شلیک چند موشک از پهپادی اسرائیلی به یک ویلای «متعلق به یک لشکر ارتش سوریه که تحت فرمان ماهر، برادر بشار اسد است» در روستای «یَعفور» در نزدیکی مرز لبنان خبر داده بود.

به گفته این نهاد غیر دولتی، نیروهای حزب‌الله لبنان و اعضای سپاه پاسداران ایران مرتب از این ساختمان استفاده می‌کردند.

Your browser doesn’t support HTML5

حمله اسرائیل به منطقه‌ای در خاک سوریه در نزدیکی مرز لبنان

اسرائیل در هفته‌های اخیر بر شدت و شمار حملات خود به نقاط نزدیک گذرگاه‌های مرزی لبنان و سوریه افزوده است.

ارتش اسرائیل هفته پیش اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور، زیرساخت‌های مورد استفاده حزب‌الله در این مناطق را که برای انتقال سلاح از سوریه به لبنان به کار گرفته می‌شد، بمباران کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا هم به نقل از یک منبع نظامی خبر داد که بر اثر حمله هوایی اسرائیل به نواحی مرزی در روز جمعه، پنج سرباز سوری کشته شده‌اند.

در خبری دیگر، رویترز به نقل از مردم محلی، از وقوع انفجارهایی بزرگ در حومه دمشق پایتخت سوریه در حوالی ظهر دوشنبه نهم مهرماه خبر داده ‌است. هنوز از جزئیات این حادثه خبری منتشر نشده ‌است.

اسرائیل به ندرت درباره حملاتش به سوریه اظهار نظر می‌کند، اما مقامات این کشور بارها گفته‌اند که اجازه نخواهند داد ایران، حضورش در این منطقه را تقویت کند.

ارتش اسرائیل بارها اعلام کرده است که نیروهای آن کشور «برای انجام عملیات دفاعی و همچنین عملیات تهاجمی، در جهت جلوگیری از حمله به کشور اسرائیل، در آماده‌باش بالایی قرار دارند».

بیشتر در این باره: حمله اسرائیل به «اهداف مربوط به ایران» در دمشق؛ «انفجار پهپاد» در جنوب بیروت

اوایل شهریور ماه گزارش‌هایی از حملات اسرائیل به نقاطی در دمشق و انفجار در بیروت منتشر شد و اسرائیل اعلام کرد در سوریه به اهداف مربوط به نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان شیعه حمله کرده‌است.

در آن زمان دو سخنگوی ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که نیروی قدس و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت آن آماده حمله با پهپادهای انفجاری به اسرائیل می‌شدند.

انفجار پهپاد در بیروت و حمله به شبه‌نظامیان شیعی در عراق نیز پیشتر به اسرائیل نسبت داده شد اما این کشور رسما در این‌باره ابرازنظری نکرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا