اوکراین می‌گوید بیش از ۴۵۰۰ جنایت جنگی روسیه در دست بررسی است

نمایی از گورهای جمعی در بوچا، در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین

دادستان‌های اوکراینی از بررسی ۴۶۸۴ «جنایت جنگی» در پی کشتار صورت گرفته به دست نیروهای روسی در شهر بوچا خبر دادند.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده توسط دادستانی اوکراین، بیش از ۴۵۰۰ جنایت جنگی احتمالی تا روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین، مورد بررسی قرار گرفته و با تداوم حملات روسیه، روزانه صدها مورد بر این رقم افزوده می‌شود.

اطلاعیه دادستانی اوکراین که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شده، می‌افزاید که تاکنون ۱۶۷ کودک نیز در تهاجم روسیه جان باخته‌اند.

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، شهرستان‌های حومه کی‌یف را که به تازگی آزاد شده‌اند «منطقه زجرکشیده» و «بخشی از جهنم» توصیف کرد.

او در نشست خبری که روز سه‌شنبه در بوچا برگزار شد، وعده مجازات «نامردمانی» را داد که دست به چنین اقداماتی در خاک اوکراین زده‌اند.

در روزهای اخیر در شهر بوچا واقع در حومه کی‌یف در شمال اوکراین شواهد گسترده‌ای از قتل غیرنظامیان و گورهای جمعی که قربانیان با سرعت در آن‌جا دفن شده‌ بودند کشف شده است.

دادستان کل اوکراین در بیانیه‌ای که بعدتر منتشر شد تاکید کرد که روسیه باید در دادگاه لاهه پاسخگوی کشتار در بوچا باشد.

در این بیانیه آمده است: «دادستان‌ها و بازرسان در حال بررسی منطقه [کی‌یف] و مستندسازی جنایات هستند تا تمام عاملان این جنایات در دادگاه‌های ملی و بین‌المللی به دست عدالت سپرده شوند.»

دفتر دادستانی اوکراین همچنین گفته است که تحقیقات پیش از محاکمه در سراسر این کشور از جمله در کی‌یف، خارکیف، سومی، میکولایِف، دونتسک و لوهانسک آغاز شده است.

مسکو اتهام ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین را رد کرده است.