سه کشور اروپایی مانع عبور هواپیمای وزیر خارجه روسیه به مقصد صربستان شدند

سرگئی لاوروف چندی پیش نیز ناچار شد از حضور در نشست مذاکرات خلع سلاح در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو صرف‌نظر کند

اقدام مشترک بلغارستان، مقدونیه و مونته‌نگرو در بستن حریم هوایی خود به روی هواپیمای وزیر خارجه روسیه که قصد داشت روز دوشنبه ۱۶ خرداد به صربستان برود، با واکنش شدید مسکو روبرو شد.

سه کشور یادشده همسایه صربستان هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت: «یک رویداد غیرقابل تصور رخ داده» و روسیه به عنوان «یک کشور مستقل از حق اجرای سیاست خارجی خود محروم شده است».

صربستان یکی از آخرین متحدین روسیه در اروپا است که بر خلاف اکثر کشورهای اروپایی، تصمیم گرفته که روابط نزدیک با مسکو را، با وجود یورش نظامی روسیه به اوکراین، ادامه دهد.

قرار بود سرگئی لاوروف با سفر به بلگراد، پایتخت صربستان، با مقامات صرب درباره راه‌های کمک به روسیه که زیر فشار تحریم‌های شدید غرب قرار گرفته است، رایزنی کند.

مذاکرات در باره معاملات گاز برای سه سال آینده نیز در دستور کار سفر آقای لاوروف به صربستان قرار داشت.

وزیر خارجه روسیه گفت که در پی «اقدام ظالمانه» همسایگان صربستان، روابط مسکو- بلگراد متزلزل نشده است بلکه او همتای صرب خود را به سفر به روسیه دعوت می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز گفت سه کشوری که حریم هوایی خود را روی هواپیمای وزیر خارجه روسیه بستند، مرتکب «اقدامی خصمانه» شده‌اند.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس علیای روسیه، هم مدعی شد که ناتو و در صدر آن، آمریکا، همسایگان صربستان را برای بستن حریم خود به روی سرگئی لاوروف «زیر فشار گذاشتند».

الکساندر وولین، وزیر کشور صربستان، با ابراز تاسف از تصمیم همسایگان گفت: «صربستان مفتخر است که بخشی از روس‌هراسی نیست و کشورهایی که این‌گونه هستند، باید از خود خجل باشند».

آقای لاوروف چندی پیش نیز ناچار شد از حضور در نشست مذاکرات خلع سلاح در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو صرف‌نظر کند زیرا اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بسته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ف.ر/ک.ر