روسیه یک روزنامه‌نگار آمریکایی روس‌تبار را غیابی به هشت سال زندان محکوم کرد

ماشا گسن، روزنامه‌نگار و نویسنده روسی- آمریکایی

دادگاهی در مسکو ماشا گسن، روزنامه‌نگار و نویسنده روس- آمریکایی را به اتهام انتشار اطلاعات «نادرست» درباره ارتش روسیه، به‌طور غیابی به هشت سال زندان محکوم کرد.

حکم زندان علیه این منتقد کرملین که متولد مسکو و دارای تابعیت دوگانه روسی-آمریکایی است، روز دوشنبه ۲۵ تیرماه صادر شد.

گسن که تا سال ۲۰۱۳، زمان تصویب قوانینی علیه جامعه دگرباشان جنسی در روسیه، در این کشور زندگی می‌کرد، نویسنده نیویورکر و ستون‌نویس نیویورک تایمز است و در حال حاضر در ایالات متحده زندگی می‌کند.

پلیس روسیه در دسامبر ۲۰۲۳ او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

بیشتر در این باره: محاکمه ایوان گرشکوویچ، خبرنگار آمریکایی، پشت درهای بسته در روسیه آغاز شد

آن‌طور که رادیو اروپای آزاد گزارش داده، این اتهام به‌دلیل مصاحبه گسن با یوری داد، وبلاگ‌نویس مشهور روسی درباره جنایات ادعایی سربازان روسیه علیه غیرنظامیان در اوکراین مطرح شده است.

در این مصاحبه که از سپتامبر ۲۰۲۲ بیش از ۶.۵ میلیون بار در یوتیوب مشاهده شده است، گسن و یوری داد درباره جنایات شهر بوچا در اوکراین در اوایل همان سال صحبت کردند.

سربازان اوکراینی که بوچا را از نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی پس گرفتند، دست‌کم ۴۰۰ جسد مرد، زن و کودک را در خیابان‌ها، خانه‌ها و گورهای دسته جمعی پیدا کردند که در اجساد شماری از آن‌ها نشانه‌هایی از شکنجه دیده می‌شد.

مقامات روسیه به تندی هرگونه مسئولیت نیروهای خود در قبال کشتار را رد کرده‌اند و افرادی را که در این کشور درباره بوچا صحبت کرده‌اند، تحت پیگرد قرار داده‌اند.

این پیگرد قانونی بر اساس قانون روسیه که چند روز پس از آغاز تهاجم این کشور به اوکراین تصویب شد، صورت گرفت؛ بر اساس این قانون، هرگونه اظهارنظر در مورد جنگ که با روایت کرملین تفاوت داشته باشد، جرم‌انگاری شده است.

روسیه مدعی است که نیروهایش در اوکراین تنها به اهداف نظامی حمله می‌کنند و نه غیرنظامیان.

از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه مخالفان را به شدت سرکوب کرده و آمریکایی‌ها را نیز هدف قرار داده است.

به گفته یک گروه حقوقی که بازداشت‌های سیاسی در روسیه را دنبال می‌کند، در حال حاضر هزار و ۵۳ پرونده جنایی در روسیه علیه معترضان ضد جنگ در حال رسیدگی است.

بیشتر در این باره: درخواست تجدیدنظر در تمدید بازداشت آلسو کورماشوا رد شد

روسیه ششم تیرماه نیز محاکمه ایوان گرشکوویچ، روزنامه‌نگار آمریکایی و خبرنگار وال‌استریت جورنال را که در بازداشت است، پشت درهای بسته آغاز کرد.

او در مارس ۲۰۲۳ هنگام گزارش‌دهی از یکاترینبورگ دستگیر و به جاسوسی برای آمریکا متهم شد. این روزنامه‌نگار، روزنامه وال‌استریت جورنال و دولت آمریکا این اتهام را تکذیب کرده‌اند و واشینگتن او را از جمله شهروندان آمریکایی که غیرقانونی زندانی شده‌اند می‌داند.

واشینگتن، دستگیری گرشکویچ و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده که او نیز در روسیه زندانی است، بازداشت‌های «غیرقانونی» معرفی و اعلام کرده که متعهد است آن‌ها را به خانه بازگرداند.

آلسو کورماشوا که حدود ۲۵ سال برای سرویس تاتار-باشقیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی کار کرده نیز سال گذشته که به‌دلیل یک موضوع خانوادگی در زادگاهش تاتارستان، پایتخت جمهوری چک را ترک کرد، هنگام بازگشت در فرودگاه کازان بازداشت شد.

در صورت محاکمه و محکومیت، آلسو کورماشوا ممکن است با ۱۰ سال زندان مواجه شود.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر