روسیه و اوکراین ۱۱۵ اسیر جنگی را با میانجی‌گری امارات متحده عربی مبادله کردند

تعدادی از اسرای جنگی اوکراینی آزاد شده

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به مناسبت سی‌و‌سومین سالگرد استقلال این کشور اعلام کرد که ۱۱۵ سرباز اوکراینی در یک تبادل اسرای جنگی با روسیه آزاد شده‌اند.

او روز شنبه سوم شهریور ماه در پیامی به همین مناسبت در شبکه اجتماعی ایکس، افراد آزاد شده را «جنگجویانی از گارد ملی، نیروهای مسلح، نیروی دریایی و مرزبانی» معرفی کرد که به کشور بازگشته‌اند و افزود: «در تلاش برای بازگرداندن تمام زندانیان هستیم».

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که در ازای ۱۱۵ سرباز اوکراینی، همان تعداد از نیروهای اسیر خود را تحویل گرفته‌ است.

به گفته این وزارتخانه، تبادل زندانیان با واسطه‌گری امارات متحده عربی انجام شده است.

برخی از زندانیان آزاد شده اوکراینی از مکانی که مقامات اوکراینی خواسته بودند فاش نشود، با سرویس اوکراینی رادیو آزادی اروپا/رادیو آزادی به گفت‌وگو نشسته‌اند.

ایهور، که فقط با نام کوچک خود را معرفی کرده می‌گوید که او هنگام خدمت به عنوان سرباز وظیفه در واحدی از گارد ملی بود که از شهر ماریوپول دفاع می‌کردند و در ماه مه ۲۰۲۲ به اسارت روسیه درآمد.

او به رادیو آزادی درباره داستان آزادی خود در جریان تبادل زندانیان با روسیه می‌گوید: «آنها ما را ساعت ۵ صبح از سلول زندان بیرون بردند. هیچ حرفی، هیچ توضیحی نبود. ما را به دفتر بردند و یونیفرم‌هایمان را دادند تا آنها را بپوشیم. سپس ما را با خودرو منتقل کردند. هیچ‌کس به ما نگفت که این فقط یک انتقال ساده به زندان دیگر است یا یک تبادل زندانی. ما به یک پایگاه هوایی رسیدیم و سوار هواپیما شدیم. هواپیما به پایگاه هوایی دیگری رسید. بیش از ۱۰۰ نفر از ما در آنجا جمع شده بودیم. تنها در آن زمان فهمیدیم که این یک تبادل زندانی است».

آندری، سرباز دیگری که او نیز تنها با نام کوچکش معرفی شده، می‌گوید که در همان واحد گارد ملی که ایهور بود، خدمت می‌کرده است.

او می‌گوید که در تمام مدت اسارت رویای بازگشت را داشته است و به سختی می‌گوید که احساسش غیر قابل توصیف است.

خرداد ماه امسال نیز پس از وقفه‌ای تقریبا چهار ماهه، اوکراین و روسیه اعلام کرده بودند که در جریان تبادل زندانیان جنگی که پس از مذاکرات با میانجیگری امارت متحده عربی انجام شده، مجموعا ۱۵۰ زندانی از دو طرف آزاد شدند.

طی چند ماه گذشته اوکراین حملات گسترده‌ پهپادی به تاسیسات نفتی، خصوصا پالایشگاه‌های این کشور در عمق خاک روسیه انجام داده بود، اما حمله پهپادی به مسکو اتفاق کم‌سابقه‌ای است که به تازگی رخ داده است.

بیشتر در این باره: زلنسکی هدف از حمله به کورسک را «ایجاد منطقه حائل» در مرز روسیه عنوان کرد

حملات غافلگیرانه اوکراین در منطقه کورسک روسیه از ۱۶ مرداد آغاز شد و به گفته کی‌یف، نیروهای اوکراینی تاکنون یک شهر مهم و بیش از ۸۰ شهرک را در این منطقه به کنترل خود درآورده‌اند.

مؤسسه مطالعات جنگ (آی‌اس‌دابلیو) مستقر در ایالات متحده، بر اساس اظهارات مقامات اوکراینی تخمین زده‌ است که بیش از دو هزار سرباز روسی در طول نخستین هفته حمله به کورسک از سوی اوکراین به اسارت گرفته شده‌اند.

اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود که سربازان روسی اسیر شده در کورسک به عنوان «پشتوانه مبادله» برای آزادی سربازان اوکراینی که در اسارت روسیه هستند، استفاده خواهند شد.

برای سی‌وسومین روز استقلال اوکراین، هیچ مراسم یا رژه‌ای برنامه‌ریزی نشده بود و بسیاری از شهروندان این کشور ترجیح می‌دهند این مراسم را با ادای احترام به کسانی که در جنگ کشته‌ شده‌اند گرامی بدارند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م