یک کارگردان مستندساز و فعال اجتماعی به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

مژگان ایلانلو بدون حجاب اجباری در یکی از خیابان‌های تهران همزمان با اعتراضات سراسری در ایران

مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال اجتماعی، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۷ دی سایت «امتداد»، این حکم از سوی قاضی افشاری صادر شده است و بر اساس آن، خانم ایلانلو به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۵ ماه، «اخلال در نظم عمومی» به ۱۵ ماه و بابت «تشویق به اعمال منافی» به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است.

۷۴ ضربه شلاق و پرداخت هشت میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت، بخش دیگری از این حکم است.

امتداد می‌افزاید این کارگردان مستندساز و فعال اجتماعی همچنین به منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور، منع اشتغال به امور مربوط به جرم ارتکابی از قبیل فعالیتهای رسانه‌ای و تبلیغی به مدت دو سال محکوم شده است.

از سوی دیگر، لپ‌تاپ شخصی و تلفن همراه او نیز به نفع دولت ضبط شده است.

خانم ایلانلو همزمان با آغاز اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، با انتشار ویدئوهایی از این اعتراضات حمایت کرد. او در یکی از این ویدئوها بدون حجاب اجباری ظاهر شد و گفت: «من می‌ترسم که آخرین قطره از شرافت و وجدان و انسانیتی که در وجودم هست با سکوت از بین بره .. شما نمی‌ترسی؟»

این فیلمساز روز هشتم مهر هم تصویری بدون حجاب اجباری از خود در یکی از خیابان‌های تهران منتشر کرد. نیروهای امنیتی روز ۲۵ مهر با هجوم به آپارتمان او و شکستن دوربین‌ها اقدام به بازداشت خانم ایلانلو کردند.

فستیوال فیلم وین آذرماه امسال جایزه ویژه حقوق بشر خود را به این مستندساز اهدا کرد و خانم ایلانلو در پیامی از زندان قرچک، این جایزه را به «هزاران زن گمنام و ناشناسی» تقدیم کرد که به گفته او، «این روزها برای بدست آوردن ابتدایی‌ترین حقوق خود با موثرترین سلاح جهان که همان جان‌شان می‌باشد به میدان آمده‌اند».