ایلان ماسک بیش از ۵.۷ میلیارد دلار از سهامش در تسلا را به خیریه بخشید

دارایی‌های ایلان ماسک که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است به دلیل اظهارنظرهای اقتصادی و سیاسی بحث برانگیز او همواره زیر ذره‌بین بوده است.

اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهد که ایلان ماسک، مدیرعامل و یکی از سهامداران اصلی شرکت خودروسازی تسلا، در نوامبر ۲۰۲۱ بیش از پنج میلیون سهم خود در این شرکت را به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار به یک امور خیریه اهدا کرده است.

در اسنادی که آقای ماسک به این کمیسیون تسلیم کرده نام موسسه خیریه قید نشده است. او در ماه نوامبر حدود ۱۶.۴ ميليارد دلار از سهام خود در تسلا که با ارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان است را فروخت.

دارایی‌های ایلان ماسک که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است به دلیل اظهارنظرهای اقتصادی و سیاسی بحث برانگیز او همواره زیر ذره‌بین بوده است.

آًقای ماسک سال گذشته در پاسخ به انتقادها در مورد روش‌های گاه نامتعارف ثروت‌اندوزی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ به دلیل حجم سهام و پایان دوره تخفیف مالیاتی ناگزیر خواهد شد حدود ۱۱ میلیارد دلار مالیات بپردازد.

او در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ الیزابت وارن و برنی سندرز، دو نامزد حزب دمکرات را که طرفدار اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان هستند به چالش کشید و مطالب آن‌ها در نقد دیدگاه طرف مقابل مدتی از جمله موضوعات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی بود.

بیشتر در این باره: ایلان ماسک: اگر سازمان ملل پایان گرسنگی با شش میلیارد دلار را ثابت کند، تسلا را می‌فروشم

کارشناسان امور مالياتی معتقدند که آقای ماسک با اهدا بخشی از سهامش به موسسه خیریه میزان مالیات خود را معدل ۴۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ اهدایی کاهش داده است، چون اهدای سهام به امور خیریه مشمول مالیات بر ثروت اندوخته نمی‌شود.

آن‌ها در عین حال یادآوری می‌کنند که آقای ماسک ممکن است این مبلغ را به موسسات میانجی از جمله نهاد موسوم به «صندوق مشاوره کمک مالی به امور خیریه» اهدا کرده باشد.

آمارهای مراکز امور خیریه نشان می‌دهد که آقای ماسک با ۵.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ پس از بیل گیتس و همسر سابقش، ملیندا فرنچ گیتس، بالاترین رقم را به امور خیریه اختصاص داده است.

با این همه، میزان کمک‌های خیریه ایلان ماسک در مقایسه با سایر میلیاردرهای آمریکایی بسیار ناچیز است.

براساس آمارهای مجله مالی فوربز، ایلان ماسک و جف بزوس بنیانگذار شرکت آمازون کمتر از یک درصد از ثروت خود را اهدا کرده‌اند، در صورتی که میلیاردرهای دیگری نظیر وارن بافت و جورج سوروس تا ماه سپتامبر سال گذشته بیش از ۲۰ درصد از دارایی خود را به امور خیریه اهدا کرده بودند.

آقای ماسک رئیس بنیاد ماسک است که براساس مطالب مندرج در وبسایت این بنیاد «به تحقیقات در زمینه استفاده امن از هوش مصنوعی برای منفعت بشریت» کمک مالی می‌کند. او و بنیادش پارسال اعلام کردند که به فناوری‌های موثر برای پاک کردن جو زمین از گاز دی اکسید کربن ۱۰۰ میلیون دلار جایزه خواهند داد.

ایلان ماسک در زمینه کمک به امور خیریه نیز همچون بسیاری از اظهار نظرهای خود پر سرو صدا ولی مبهم سخن می‌گوید.

او پارسال در توئیتر نوشت: «اگر برنامه جهانی غذای سازمان ملل دقیقا توضیح دهد که چگونه می‌تواند با شش میلیارد دلار مشکل گرسنگی در جهان را حل کند بلافاصله سهام تسلا را می‌فروشم و این پول را می‌دهم».

این توئیت او واکنشی بود به اظهار نظرهای مقامات سازمان ملل و موسسات خیریه بین‌المللی نظیر آکسفام که در مورد تشدید بی‌عدالتی و فقر و ثروت‌اندوزی میلیاردرها در طول بحران کرونا هشدار داده بودند.

دیوید بیسلی، رئیس برنامه جهانی غذا، در یک نشست خبری گفته بود که با یک درصد از سود ابرثروتمندان می‌توان بودجه یک‌سال کمک به گرسنگان جهان را تامین کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ش.ر/ک.ر