۱.۲ میلیارد بازدیدکننده برای پیام‌های «گمراه‌کننده» ماسک درباره انتخابات آمریکا

ایلان ماسک هفته گذشته پس از بازنشر یک ویدئوی جعلی در مورد کامالا هریس، با انتقادهای شدید و گسترده‌ای روبرو شد

براساس پژوهش یک نهاد دیده‌بان که نتایج آن روز پنجشنبه ۱۸ مرداد منتشر شد، ادعاهای «غلط» و «گمراه‌کننده» ایلان ماسک در مورد انتخابات آمریکا که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده در سال جاری حدود ۱.۲ میلیارد بازدیدکننده داشته است.

این ارقام نشان‌دهنده دامنه تاثیر‌گذاری بالقوه این میلیاردر بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

کارشناسان مستقل و نهادهای دیده‌بان هشدار می‌دهند که درآستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به کانون نشر اطلاعات غلط و گمراه‌کننده بدل شده است.

آن‌ها می‌گویند ایلان ماسک، یکی از ابرثروتمندان جهان که در سال ۲۰۲۲ توئیتر سابق را خرید و از حامیان صریح و فعال دونالد ترامپ است، با انتشار و ترویج اطلاعات غلط در حساب شخصی خود تلاش می‌کند روی ديدگاه و تصميم رای‌دهندگان تاثیر بگذارد.

بیشتر در این باره: دو شرکت ایکس و اسپیس‌ایکس به‌دلیل قوانین کالیفرنیا به تگزاس منتقل می‌شود

کارشناسان یک نهاد دیده‌بان به نام «مرکز مقابله با تنفر دیجیتال»، ۵۰ پیام ایلان ماسک که در شبکه اجتماعی ایکس بیش از ۱۹۳ میلیون دنبال‌کننده دارد، را شناسایی کرده‌اند که از ماه ژانویه تاکنون منتشر شده و تمامی ادعاها و اطلاعات غلط آن‌ها در مورد انتخابات با راستی‌آزمایی مستقل تکذیب و افشا شده است.

«مرکز مقابله با تنفر دیجیتال» افزود هیچ‌یک از پست‌های آقای ماسک نشان موسوم به «یادداشت جامعه کاربران» ابزار شبکه ایکس برای مشارکت کاربران در افزودن اطلاعات پیش‌زمینه‌ای و مفهومی به مطالب منتشر شده را ندارد. بنابراین سوءظن‌ها در مورد کارآمدی روش کار شبکه ایکس برای مقابله با نشر اطلاعات غلط را افزایش داده است.

عمران احمد، مدیر مسئول این نهاد، گفت: «ایلان ماسک از موقعیت ممتاز خود به عنوان مالک یک شبکه اجتماعی با تاثیرگذاری سیاسی گسترده برای نشر اطلاعاتی که به تفرقه و بی‌اعتمادی دامن می‌زند سوء‌استفاده می‌کند».

او افزود: «فقدان نشان یادداشت جامعه کاربران در پست‌های آقای ماسک نشان می‌دهد که شرکت اقتصادی او (ایکس) از مهار مطالب تحریک‌آمیز و ترویج تنفر که با کمک الگوریتم‌ها بازنشر می‌شوند و می‌تواند به وقوع خشونت واقعی در جامعه منجر شود ناتوان است».

دو ادعای ایلان ماسک: یکی تشویق مهاجرت از سوی حزب دمکرات با هدف «واردات رای‌دهنده» و دیگری آسیب‌پذیر بودن رای‌گیری در برابر تقلب که هر کدام صدها میلیون بازدیدکننده داشتند، در راستی‌آزمایی‌های مستقل تکذیب شده‌اند.

ایلان ماسک هفته گذشته پس از بازنشر یک ویدئوی جعلی که با ابزار «دیپ فیک» در مورد کامالا هریس، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تولید شده بود با انتقادهای شدید و گسترده‌ای روبرو شد.

آقای ماسک چند روز پس از این واکنش‌ها ادعا کرد که هدفش از بازنشر ویدئو طنز سیاسی بوده است. ولی در این ویدئو که میلیون‌ها بیننده داشته منهای یک اموجی خنده هیچ نشانه‌ای از طنز و یا ساختگی بودن آن دیده نمی‌شود.

بیشتر در این باره: کمیسیون اروپا: تیک آبی در پلتفرم «ایکس» فریبنده و ناقض مقررات است

ایلان ماسک که در سال ۲۰۲۲ توئیتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد به‌دلیل تاثیرگذاری بالقوه بر رای‌دهندگان آمریکایی زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

پنج وزیر خارجه پیشین آمریکا از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه روز ۱۵ مرداد در نامه سرگشاده مشترکی از ایلان ماسک خواستند بات مکالمه (چت بات) ایکس به نام «گروک» را که در هفته‌های گذشته اطلاعات غلط و گمراه‌کننده‌ای در مورد انتخابات تولید و منتشر کرده است تصحیح کند.

یک نمونه از تولیدات این بات مکالمه که با هوش مصنوعی کار می‌کند انتشار اطلاعات غلط در مورد مهلت رای‌گیری بود که توسط سایر پلتفرم‌های دیجیتال بازنشر شد.

تازه‌ترین مورد از انتقادهای گسترده از شبکه اجتماعی ایکس انتشار اطلاعات غلط و تحریک‌آمیزی بود که در روزهای گذشته زمینه شورش گروه‌های راست افراطی و مهاجر‌ستیز در بریتانیا را فراهم کرد.

منتقدان می‌گوید تحت مالکیت و مدیریت ایلان ماسک بسیاری از مکانیسم‌های نظارتی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط و زیانبار در ایکس برچیده شده و این شبکه اجتماعی فراگیر اکنون به بهشت فریبکاری و ترویج نفاق و خشونت بدل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر