بنت: انتخاب رئیسی به مقام رئیس‌جمهوری ایران علامت هشداری به قدرت‌های جهانی است

نفتالی بنت می‌گوید قدرت‌های جهانی «باید درک کنند با چه کسی سر و کار دارند و چه رژیمی را تقویت می‌کنند».

نخست‌وزیر جدید اسرائیل می‌گوید انتخاب ابراهیم رئیسی به مقام رئیس‌جمهوری ایران علامت هشدار برای بیدار شدن قدرت‌های جهانی است، شاید آخرین علامت هشدار قبل از بازگشت به قرارداد هسته‌ای.

نفتالی بنت روز یک‌شنبه ۳۰ خرداد در اولین نشست دولت تازه در اسرائیل در خصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت که قدرت‌های جهانی «باید درک کنند با چه کسی سر و کار دارند و چه رژیمی را تقویت می‌کنند».

او افزود: دنیا نباید بگذارد رژیمی که یک جلاد و عامل قتل هزاران تن از مردم کشور خود را به ریاست‌جمهوری انتخاب کرده است، به سلاح‌های کشتار جمعی نیز برسد.

نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد: ابراهیم رئیسی «به جای رای آزاد ملت، به دلیل اراده علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به ریاست‌جمهوری انتخاب شده است».

به گفته آقای بنت، رهبر ایران از میان همه افرادی که ‌ممکن بود برای این پست انتخاب شوند، بر روی ابراهیم رئیسی که به قاضی اعدام شهرت دارد، انگشت گذاشت.

نخست‌وزیر اسرائیل که یکشنبه هفته گذشته در یکی از جنجالی‌ترین نشست‌های مجلس کشورش برای دولت خود رای اعتماد گرفت و بر صندلی بنیامین نتانیاهو تکیه زد، گفت که موضع دولت او در قبال ایران ثابت است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر جایگزین و وزیر خارجه در دولت جدید اسرائیل، نیز شامگاه شنبه در اولین واکنش به اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت که ابراهیم رئیسی «قصاب تهران» و یک فرد افراطی متعهد به کشتار است.

آقای لاپید افزود که ابراهیم رئیسی «تندروترین رئیس‌جمهوری تاریخ ایران» است که عامل مرگ هزاران ایرانی بوده است.

لی‌اور هایات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای ارزیابی کشورش از عملکرد احتمالی آتی ابراهیم رئیسی را ارائه کرده و نوشته است که رئیس‌جمهوری انتخاب شده به پیشبرد برنامه هسته‌ای تهران متعهد است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اسرائیل داشته و آن‌ها از ابراهیم رئیسی با الفاظی مانند «جلاد تهران»، «قصاب تهران» و نظایر آن یاد کرده و حوادث دوران خدمت او در قوه قضائیه ایران را به طور مشروح به خوانندگان خود یادآوری کرده‌اند.

مقامات دولت جدید اسرائیل تاکید کرده‌اند که سیاست کشورشان در قبال ایران، با خارج شدن بنیامین نتانیاهو از صحنه قدرت، هیچ تغییری نخواهد کرد.

تا پیش از این، مقامات اسرائیل تنها در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به دلیل اظهارات پیاپی او که به «محو اسرائیل از نقشه جغرافیا» و نیز «انکار هولوکاست» تعبیر می‌شد، علیه یک رئیس‌جمهوری مستقر در ایران با لحن بسیاری تندی سخن می‌گفتند.

در هشت سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران، حملات تند سران اسرائیل عمدتا متوجه نهادهای وابسته به رهبر و سپاه پاسداران ایران بود.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که نفتالی بنت بر خلاف بنیامین نتانیاهو به مقامات اسرائیلی اجازه داده است که در مذاکرات و دیدار با همتایان ارشد آمریکایی خود در مورد توافقی که در حال تنظیم بین ایران و آمریکا و قدرت‌های جهانی است، اظهار نظر کرده و بر لزوم گنجاندن مواضع اسرائیل در هر نوع توافق جدید تاکید کنند.

تا پیش از این، بنیامین نتانیاهو به تمامی مقامات اسرائیلی گفته بود که در هر دیدار و گفت‌وگو با مقامات آمریکایی یا بین‌المللی تنها اجازه دارند که با اصل مذاکرات بر سر احیای برجام قاطعانه مخالفت کنند و از ورود به جزئیات خودداری نمایند.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نخستین مقام ارشد اعزامی از سوی دولت نفتالی بنت به آمریکا است که روز یکشنبه وارد واشینگتن شد و قرار است بخش عمده‌ای از مذاکرات او با مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکا، در ارتباط با ایران باشد.

ژنرال کوخاوی سه ماه پیش، در حالی که هنوز بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بود، در خطابی غیرمستقیم و بی‌سابقه به آمریکا هشدار داد که بازگشت واشینگتن به برجام یعنی آغاز جنگ اسرائیل (علیه ایران).

ابراهیم رئیسی در کارزار انتخاباتی خود تاکید کرد که از برجام و هر توافق دیگری که دولت حسن روحانی با جامعه جهانی به‌دست آورده است، حمایت خواهد کرد و مجری آن خواهد بود.

اما هنوز معلوم نیست که آقای رئیسی از بازگشت آمریکا به برجام حمایت خواهد کرد یا خیر.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه در اظهاراتی در آنتالیای ترکیه بعید ندانست که توافق برای بازگشت آمریکا به برجام تا پیش از پایان کار دولت حسن روحانی، نهایی شود.

عباس عراقچی، رئیس هیات مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، روز یکشنبه در وین، محل مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گفت که «تقریبا تمامی اسناد توافق آماده است».

آقای عراقچی افزود: «اما هیات‌های حاضر در مذاکرات وین برای چند روز به پایتخت کشور خود بازمی‌گردند تا نه تنها مشورت‌های بیشتری انجام دهند بلکه این بار، تصمیم‌گیری کنند».