عکس‌های تاریخی از ۷۵ سال فعالیت ناتو

این تصویر اولین جلسه شورای آتلانتیک شمالی در سپتامبر ۱۹۴۹ را نشان می‌دهد. یک ماه پیش از این نشست، در واشینگتن دی.سی، پیمانی که ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و ۹ کشور اروپایی دیگر آن را امضا کرده بودند، به اجرا درآمد و آغازگر تأسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

سربازان بریتانیایی در جریان رزمایش نظامی ناتو در بخش تحت کنترل بریتانیا در آلمان، در سپتامبر ۱۹۵۱
در میان افزایش تنش‌ها با اتحاد جماهیر شوروی تحت رهبری استالین، امضاکنندگان ناتو اعلام کردند که حمله به یک عضو به منزله حمله به تمامی اعضا تلقی خواهد شد. این بند در یکی از بخش‌های کلیدی پیمان ناتو که به عنوان ماده ۵ شناخته می‌شود، گنجانده شده است.

دختران آلمانی در جریان مانور نظامی ناتو در سال ۱۹۵۱ یک سرباز بریتانیایی را تماشا می‌کنند
ایده تشکیل یک ائتلاف نظامی فراآتلانتیک پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، زیرا به نظر می‌رسید که اتحاد جماهیر شوروی قصد دارد با تهدید، راه خود را در سراسر اروپای خسته هموار کند. در سال ۱۹۴۸، کرملین از یک کودتای کمونیستی در چکسلواکی حمایت کرد و شروع به فشار آوردن بر نروژ برای تشکیل یک پیمان «عدم تجاوز» کرد.

ستاد موقت ناتو در پاریس، اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی
مدیر امور اروپایی ایالات متحده در سال ۱۹۴۸ خواستار آن شد که کشورش «شواهد ملموسی از عزم آمریکا برای مقاومت در برابر پیشروی بیشتر کمونیسم» در سراسر اروپا نشان دهد. 

رزمایش مشترک در مرز بین فرانسه و آلمان در سپتامبر ۱۹۵۲
ناتو همچنین به ‌نوان راهی برای محدود کردن هرگونه «احیای احتمالی نظامی‌گری آلمان» تلقی می‌شد. خلاصه‌ای از اهداف این ائتلاف که به اولین دبیرکل ناتو نسبت داده شد، این بود که «شوروی را بیرون نگه دارد، آمریکایی‌ها را درگیر کند و آلمانی‌ها را تحت کنترل نگه دارد».

کنفرانس ناتو در پاریس در سال ۱۹۵۴
گفته می‌شود که نشان جغرافیایی «آتلانتیک شمالی» برای ناتو انتخاب شد تا این ائتلاف به روی عضویت‌های جدید باز بماند و در عین حال علاقه‌مندی از سوی کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای دوردستی مانند استرالیا را کاهش دهد.

کنفرانس ناتو در پاریس در سال ۱۹۵۷ در مقابل نشان ناتو که سال ۱۹۵۳ به تصویب رسید
پرچم ناتو دارای رنگ آبی تیره است به‌عنوان نماد اقیانوس اطلس. این پرچم همچنین یک قطب‌نما را به تصویر می‌کشد که جهت‌گیری به سمت صلح را نشان می‌دهد و یک دایره که نماد وحدت است.

دبیرکل ناتو، مانیلیو بروزیو (سمت چپ) و وزیر امور خارجه ایالات متحده، ویلیام راجرز، در حال تماشای بریدن کیکی با تم ناتو توسط نخست‌وزیر ایسلند، بیارنی بندیکتسون، در جشن‌ بیستمین سالگرد تأسیس این ائتلاف در واشینگتن دی.سی. در سال ۱۹۶۹

ادوارد شواردنادزه (وسط) وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی در جریان بازدید از مقر ناتو در بلژیک در دسامبر ۱۹۸۹
پس از سقوط دیوار برلین در نوامبر ۱۹۸۹، به نظر می‌رسید که کمونیسم در اروپا در حال عقب‌نشینی است.

مانفرد ورنر، دبیر کل وقت ناتو در جریان بازدید از مسکو در ژوئیه ۱۹۹۰ در میدان سرخ
به نظر می‌رسد بذرهای شکاف جدید بین مسکو و غرب زمانی کاشته شد که وزیر امور خارجه ایالات متحده، جیمز بیکر، در فوریه ۱۹۹۰ به رهبر شوروی گفت: «اگر ایالات متحده حضور خود را در آلمان در چارچوب ناتو حفظ کند، حتی یک وجب از حوزه نظامی فعلی ناتو به سمت شرق گسترش نخواهد یافت.» این احساس توسط وزیر امور خارجه آلمان، هانس دیتریش گنشر، تکرار شد، هرچند هرگز به طور رسمی توافق نشد.

رئیس‌جمهور چکسلواکی، واتسلاو هاول (سمت چپ)، در بازدید از مقر ناتو در بلژیک در مارس ۱۹۹۱
با پیروزی در جنگ سرد پس از سال ۱۹۹۱، سؤالات و تردیدها درباره آینده ناتو افزایش یافت. رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، جرج بوش، گفت که برای صلح تازه متولدشده، «خطر واقعی از یک حس عمومی از سرخوشی ناشی می‌شود که همه چیز به خوبی پیش می‌رود».

کشتی تحقیقاتی ناتو، آلیانس، در زمان راه‌اندازی آن در سال ۱۹۸۶
این کشتی توسط نیروی دریایی ایتالیا اداره می‌شود. با برچیده شدن «پردۀ آهنین» در دهه ۱۹۹۰، ناتو خود را برای دوره‌ای بازتعریف کرد که در آن «یک تهدید بزرگ و جهانی جای خود را به خطرات متنوع و چندجهته داده است».

اولین شلیک‌های ناتو در یک نبرد در فوریه ۱۹۹۴ انجام شد؛ زمانی که جنگنده‌های آمریکایی چهار هواپیمای جنگی صربستانی را که یک کارخانه بوسنیایی را بمباران کرده بودند، سرنگون کردند. این درگیری‌ها در سراسر یوگسلاوی سابق در حال تشدید بود.

سربازان ایتالیایی در سارایوو در مارس ۱۹۹۶
ده‌ها هزار سرباز ناتو به درگیری‌های بوسنی اعزام شدند. از آن زمان تاکنون، این ائتلاف پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ماده ۵ را علیه افغانستان اعمال کرد و در جنگ داخلی لیبی مداخله نمود.

گارد ساحلی ایالات متحده در حال وارسی یک قایق مظنون به دزدی دریایی در خلیج عدن در ماه مه ۲۰۱۰
ناتو همچنین در عملیات مقابله با دزدی دریایی در سواحل آفریقا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ مشارکت داشت.

سربازان آلمانی در جریان یک رزمایش ناتو در لیتوانی در سال ۲۰۲۴
امروزه ناتو ۳۲ عضو در سراسر اروپا و آمریکای شمالی دارد. در خلال تهاجم روسیه به اوکراین، اعضای ناتو به صورت جداگانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح به کی‌یف ارسال کرده‌اند، اما این ائتلاف به‌طور مستقیم مداخله نکرده است.
ناتو تهاجم روسیه را «جنگ تهاجمی بی‌رحمانه و بی‌دلیل علیه اوکراین» خوانده و قول داده است که در نهایت عضویت اوکراین در این ائتلاف را بپذیرد.

۷۵ سال پیش در چنین روزی اجرای پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو رسمیت یافت. با پیوستن سوئد به ناتو در اسفند ۱۴۰۲، اکنون این پیمان نظامی ۳۲ عضو دارد.