الکسی ناوالنی، مخالف حکومت روسیه، در زندانی بالاتر از مدار قطب شمال «پیدا شد»

تصویری از الکسی ناوالنی در زندانی که قبلا در آن محبوس بود

همکاران و نزدیکان الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه چهارم دی اعلام کردند بعد از حدود سه هفته بی‌خبری، او را در زندانی «بالاتر از مدار قطب شمال» در سیبری پیدا کرده‌اند.

آقای ناوالنی که به اتهام «افراط‌ گرایی» به ۱۹ سال زندان محکوم شده است، پیش‌تر در زندانی در منطقه ولادیمیر در ۲۳۰ کیلومتری شرق روسیه در حبس بود اما از روز ۱۵ آذر ارتباط وکلا و همکارانش با او قطع شد و مسئولان زندان گفتند نام او در فهرست زندانیان نیست.

کیرا یارمیش، ‌سخنگوی این رهبر مخالفان دولت روسیه، اعلام کرد که مکان فعلی او در زندانی در شهر خارپ، در منطقه یامالو-ننتس، در حدود دو هزار کیلومتری شمال شرقی مسکو شناسایی شده است.

خانم یارمیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که یکی از وکلای آقای ناوالنی توانسته است با او ملاقات کند و حال او بعد از چنین اتفاقی «خوب» است.

او همچنین یادآوری کرد انتقال این مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین به آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری روسیه ربط دارد که قرار است اسفندماه برگزار شود.

در حالی که انتخاب مجدد پوتین به عنوان رئیس‌جمهور تقریبا قطعی است، حامیان ناوالنی و دیگر منتقدان پوتین می‌کوشند از میزان حمایت مردم روسیه از او و جنگ در اوکراین کم کنند.

بیشتر در این باره: الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین، به «محلی نامعلوم» منتقل شده است

منطقه‌ای که الکسی ناوالنی در آن زندانی شده است،‌ به خاطر زمستان‌های سخت و طولانی‌اش شهرت دارد و حدود ۱۰۰ کیلومتر با ورکوتا، یکی از بدترین مجموعه اردوگاه‌های کار اجباری «گولاگ» در دوران شوروی، فاصله دارد.

یکی از مشاوران ناوالنی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته است ورود به منطقه زندان و حتی نامه فرستادن «تقریبا محال» است و افزوده که «این بالاترین سطح منزوی کردن از جهان است.»

وزارت خارجه آمریکا از پیدا شدن محل اقامت آقای ناوالنی استقبال کرد، اما گفت که درباره وضعیت سلامتی او «عمیقا نگران» است.