دیدار همسر ناوالنی با مقام‌های اروپایی؛ ده‌ها هزار شهروند روس خواستار تحویل پیکر ناوالنی شدند

«دست‌کم ۴۰۰ نفر» در شهرهای روسیه بعد از مرگ ناوالنی بازداشت شدند

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ بهمن در بروکسل با یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، دیدار کردند و وعده دادند که تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال خواهند کرد.

آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اتحادیه اروپا در هماهنگی نزدیک با شرکای خود از هیچ تلاشی برای پاسخگو کردن رهبری سیاسی و مقامات روسیه دریغ نخواهد کرد».

الکسی ناوالنی، وکیل سابق ۴۷ ساله و منتقد سرسخت حکومت پوتین، روز جمعه در زندان کیفری «گرگ قطبی» در خارپ، حدود ۱۹۰۰ کیلومتری شمال شرق مسکو، بی‌هوش شد و درگذشت. او مطابق اعلام سازمان زندان‌ها در حال گذراندن محکومیت سه‌دهه‌ای خود در آنجا بود.

الکسی ناوالنی پس از درمان مسمومیت خطرناک خود به گاز نوویچوک در آلمان می‌توانست در این کشور بماند و به روسیه بازنگردد، اما خود برای ادامه مبارزه تصمیم به بازگشت گرفت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه پس از جلسه وزیران این اتحادیه به خبرنگاران گفت: «همان طور که یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، گفت پوتین روسیه نیست و روسیه هم پوتین نیست.»

او همچنین بار دیگر «عمیق‌ترین تسلیت اتحادیه اروپا» را ابراز کرد و اطمینان داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و حکومت او بابت مرگ الکسی ناوالنی پاسخگو خواهند شد.

اتحادیه اروپا تاکنون ۱۲ بسته تحریمی علیه مسکو تصویب کرده و در حال کار بر روی سیزدهمین دور تحریم‌ها در آستانه دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

شماری از کشورهای اروپایی روز دوشنبه ۳۰ بهمن با احضار دیپلمات‌های روسیه در کشورهای خود، خواستار شفاف‌سازی مسکو درباره جان باختن الکسی ناوالنی شدند.

آلمان، اسپانیا، سوند، هلند و لیتوانی از جمله کشورهایی بودند که مقام‌های آنها از احضار نماینده روسیه خبر دادند.

هانکه برونس اسلات، وزیر خارجه هلند، با اشاره به احضار سفیر روسیه، شامگاه دوشنبه در توییتی نوشت: «قویا از روسیه می‌خواهیم که پیکر ناوالنی را به خانواده و نزدیکانش تحویل دهد».

پیش از او توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، از احضار سفیر روسیه در استکهلم خبر داده و گفته بود از اتحادیه اروپا خواسته است تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه بررسی کند.

پیش از این بریتانیا روز جمعه اقدام به احضار سفیر روسیه در لندن کرده بود.

همسر ناوالنی: راه او را ادامه خواهیم داد

یولیا ناوالنایا، اقتصاددان و همسر الکسی ناوالنی، در پیامی اعلام کرد: «من کار الکسی ناوالنی را ادامه خواهم داد. به مبارزه برای کشورمان ادامه خواهیم داد و از شما دعوت می‌کنم که در کنار من بایستید.»

یولیا ناوالنایا طی پیام ویدیویی دو دقیقه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرد گفت: «سه روز پیش، ولادیمیر پوتین همسر من، الکسی ناوالنی را کشت.»

خانم ناوالنایا با دو فرزند در خارج از کشور زندگی می‌کند. او پیش از اینکه گزارش‌ها در مورد درگذشت همسرش اعلام شود به منظور شرکت در یک کنفرانس مهم امنیتی بین‌المللی در مونیخ به سر می‌بُرد.

یولیا ناوالنایا قرار است در بروکسل با وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در شورای امور خارجه این اتحادیه شرکت می‌کنند، دیدار کند.

نامه‌نگاری ۶۷ هزار شهروند روس برای تحویل جسد الکسی ناوالنی

بیش از ۶۷ هزار شهروند روسیه با ارسال نامه‌های رسمی به کمیته تحقیقات این کشور خواستار تحویل جسد الکسی ناوالنی به خانواده‌اش شدند. این خبر را خبرگزاری مدوزا در شرایطی گزارش کرده است که خشم از خودداری مقامات روسیه برای تحویل جسد این مخالف کرملین در حال افزایش است.

ابتکار راه‌اندازی شده توسط گروه حقوق بشری OVD-Info برای این نامه‌نگاری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد مرگ ناوالنی در یک بازداشگاه دورافتاده در شمال روسیه شده است. مرگ ناوالنی در تاریخ ۲۷ بهمن توسط مقامات روسیه اعلام شد.

سخنگوی ناوالنی: مقامات علت رسمی مرگ ناوالنی را «مشخص نکرده‌اند»

سخنگوی ناوالنی دوشنبه اعلام کرد که بازرسان روس هنوز علت مرگ الکسی ناوالنی را مشخص نکرده‌اند و همچنین معلوم نیست چه مدت زمانی طول می‌کشد تا نتیجه‌گیری‌های رسمی اعلام شود.

طبق اعلام تیم ناوالنی، روز شنبه در زندان محل مرگ الکسی ناوالنی، به مادر او، لیودمیلا، گفته شد که پسرش بر اثر «سندرم مرگ ناگهانی» جان خود را از دست داده است. این عبارت مبهم به شرایط مختلف قلبی اشاره می‌کند که منجر به مرگ می‌شوند.

کیرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی، گفت که به مادر ۶۹ ساله و وکلای وی اطلاع داده شده که بررسی علل رسمی مرگ به تعویق افتاده و مشخص نیست چه مدت طول خواهد کشید.

یارمیش گفت: «علت مرگ 'نامشخص' است» و اضافه کرد که «مقامات روسیه دروغ می‌گویند و وقت‌کشی می‌کنند.»

یارمیش افزود، روز دوشنبه مادر و وکلای او اجازه ورود به پزشکی قانونی در شهر قطبی نزدیک به زندانی که بنا به اظهار مقامات او در آنجا ناگهان جان باخته را پیدا نکردند.

یارمیش گفت: «وقتی پرسیده شد که آیا جسد الکسی در آنجا بوده است، کارکنان پاسخی ندادند.»

زندانیان در زندانی که ناوالنی در آن جان باخت بارها از دسترسی به خدمات پزشکی محروم مانده‌اند

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی برخی اسناد دادگاهی را مشاهده و بررسی کرده است که نشان می‌دهند محبوسان در زندانی که الکسی ناوالنی در آن جان باخت بارها از دسترسی به خدمات پزشکی محروم مانده‌اند.

بنابر این گزارش، یک زندانی در سال ۲۰۱۸ به دلیل عدم دسترسی به دارو هنگام شب در زندان جان باخت.

این در حالی است که سازمان زندان‌های روسیه از «حضور بلافاصله کادر درمان هنگام از حال رفتن الکسی ناوالنی» سخن گفته است.

همچنین بنابر این گزارش، یک زندانی از سوی کادر درمان زندان برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شد اما در بیمارستان گفتند جراح مناسبی برای این عمل ندارند و او به زندان بازگردانده شد.

سازمان زندان‌های روسیه گفته است الکسی ناوالنی بعدازظهر جمعه ۲۷ بهمن «پس از پیاده‌روی احساس ناراحتی کرد» و بلافاصله پس از بیهوش شدن، کادر درمان در محل حاضر شدند اما عملیات احیا بی‌نتیجه ماند.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که برخی زندانیان این زندان پس از آنکه بارها از دسترسی به خدمات پزشکی و داروهای خود محروم ماندند ناچار به ارائه شکایت شدند.