ارزیابی اطلاعاتی آمریکا: نیمی از بمب‌های ریخته‌شده در غزه هدف دقیق و هدایت‌شده نداشته است

بمباران نوار غزه از سوی اسرائیل

شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه، ۲۳ آذر، با استناد به ارزیابی اطلاعاتی جدید در ایالات متحده گزارش داد که تقریباً نیمی از بمب‌هایی که اسرائیل از آغاز جنگ جاری در غزه استفاده کرده هدایت‌نشده بوده، هدف دقیق نداشته و در اصطلاح «بمب کودن» بوده است.

پس از حملات غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، ارتش اسرائیل از زمین و هوا، عملیاتی را برای ریشه‌کن کردن این گروه که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، آغاز کرد.

ارزیابی انجام شده از سوی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که سه منبع، نتایج آن را برای سی‌ان‌ان توضیح داده‌اند، حاکی است که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از ۲۹ هزار بمب هوا به زمینی که اسرائیل تاکنون استفاده کرده، از نوع هدایت‌شونده نبوده و بقیه، از نوع مهمات هدایت‌شونده دقیق بوده است.

مهماتی که هدایت‌شونده نیستند، معمولاً دقت کمتری دارند و می‌توانند تهدید جدی‌تری را برای غیرنظامیان، به‌ویژه در مناطق مسکونی متراکمی چون غزه ایجاد کنند. از این روی، بر اساس این گزارش، سرعت استفاده اسرائیل از «بمب‌های کودن» ممکن است یکی از دلایل افزایش تعداد کشته‌های غیرنظامی در این باریکه باشد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت غزه که توسط گروه افراطی حماس اداره می‌شود، از زمان حمله ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) تاکنون، حداقل ۱۸ هزار و ۶۰۸ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۵۰ هزار و ۵۹۴ نفر نیز زخمی شده‌اند.

گزارش سی‌ان‌ان بر اساس منابع اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده در زمانی منتشر شده است که رئیس‌جمهور آمریکا این هفته از «بمباران بی‌رویه» در غزه و احتمال رویگردانی افکار عمومی دنیا از اسرائیل سخن گفت.

با این حال، کاخ سفید در تلاش برای توضیح این اظهارات جو بایدن، تأکید کرد که اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان تلاش خود را کرده است.

سخنگویان ارتش اسرائیل نیز در واکنش به این گزارش گفتند به نوع مهمات استفاده‌شده اشاره نمی‌کنند، اما ارتش این کشور به قوانین بین‌المللی و اخلاقی متعهد است و از راه‌های متعدد می‌کوشد آسیب وارده به غیرنظامیان را که «حماس آن‌ها را به سپر انسانی خود تبدیل کرده» کاهش دهد.

بیشتر در این باره: بنیامین نتانیاهو، ماجرای «فتحستان» و آیندۀ پرچالش نوار غزه

به نوشته سی‌ان‌ان، ارزیابی منابع اطلاعاتی آمریکایی در زمانی «بسیار حساس» در مناسبات اسرائیل و آمریکا منتشر شده است.

این شبکه خبری از یک «گسست فزاینده» بین دو کشور اسرائیل و آمریکا بر سر نحوه اجرای عملیات ارتش اسرائیل در غزه خبر می‌دهد و اشاره می‌کند که جو بایدن روز سه‌شنبه هشدار داد که همراه با افزایش تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در غزه، اسرائیل در حال از دست دادن حمایت جامعه بین‌الملل است.

سی‌ان‌ان همچنین در گزارش خود می‌نویسد که ایالات متحده نیز، به دلیل جلوگیری از درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس در غزه، «به‌طور فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی در حال منزوی شدن است.»

مجمع عمومی سازمان ملل در روزهای اخیر با اکثریت قاطع ۱۵۳ رأی مثبت قطعنامه پیشنهادی مصر برای آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد، اما وتوی آمریکا مانع از تصویب این قطعنامه غیرالزام‌آور شد.

پس از آن، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به وتوی قطعنامۀ آتش‌بس اعلام کرد که کاخ سفید با این اقدام، خود را در معرض «مشارکت در جنایات جنگی» قرار داده است.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، که به اسرائیل سفر کرده، در مذاکرات روز پنج‌شنبه خود با مقامات اسرائیلی در خصوص تلاش برای دقت بیشتر و کاهش آسیب به غیرنظامیان «گفت‌وگوهای بسیار جدی» خواهد داشت.

با این حال، به نوشته سی‌ان‌ان، دولت بایدن فعلاً قصد ندارد ادامه کمک‌های نظامی خود به اسرائیل را به تغییر سیاست دولت اسرائیل در جنگ مشروط کند.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفته است که این کشور حتی اگر از حمایت بین‌المللی هم برخوردار نباشد، به جنگ خود علیه گروه حماس ادامه خواهد داد.

منابع: سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ ف. ر. و پ. پ./ ف. دو.