آمریکا از تلاش‌های عمان و بریتانیا برای مرخصی مراد طاهباز تقدیر کرد

مراد طاهباز، از فعالان محیط زیستی زندانی

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ششم مرداد ماه از تلاش‌های عمان و بریتانیا برای مرخصی مراد طاهباز، سه‌تابعیتی ۶۶ ساله زندانی در ایران، تقدیر کرد.

مراد طاهباز، از فعالان محیط زیستی زندانی، پس از حدود پنج سال حبس، روز چهارشنبه با پابند الکترونیکی از زندان به مرخصی آمد.

بیشتر در این باره: مراد طاهباز، سه‌تابعیتی زندانی، پس از پنج سال با پابند به مرخصی آمد

ند پرایس در پاسخ به این پرسش که آیا اعطای مرخصی به این فعال محیط زیستی نشانه مثبتی درباره پرونده دیگر آمریکایی‌های زندانی در ایران است، اظهار داشت: «ما از خبر آزادی مراد طاهباز، شهروند آمریکایی -بریتانیایی توسط ایران استقبال می‌کنیم. او با وثیقه بیرون از زندان است. ما از عمان و بریتانیا تشکر می‌کنیم که ایران را تحت فشار قرار دادند تا این تعهد را انجام بدهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که یک اولویت اصلی دولت جو بایدن آزادی تمامی آمریکایی‌های به ناحق بازداشت شده در ایران و بازگرداندن آنها به به خانه است.

ند پرایس تصریح کرده است که ایران٬ آمریکایی‌های بی‌گناه و دیگران را به ناحق بازداشت کرده است و می‌بایست همه آنها را فورا آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در ادامه از ایران خواست تا سرنوشت رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال ایالات متحده، اف‌بی‌آی، را مشخص کند.

رابرت لوینسون زمستان سال ۱۳۸۵ پس از پرواز از دوبی به جزیره کیش ناپدید شد. ایالات متحده ۲۴ آذر ۱۳۹۹ دو مامور عالی‌رتبه نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به نام‌های محمد باصری و احمد خزایی را که گفته می‌شود در عملیات ربودن، حبس و مرگ «احتمالی» آقای لوینسون مشارکت داشتند، تحریم کرد.

ند پرایس در ادامه تصریح کرده است که از هر گونه گمانه‌زنی درباره مرخصی مراد طاهباز خودداری می‌کند.

در همین زمینه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز روز گذشته در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه عمان از تلاش‌های مسقط برای کمک به مرخصی مراد طاهباز تشکر کرد.

رابرت مالی در این توییت نوشت: «زمان آن فرا رسیده که او (مراد طاهباز) و سه شهروند آمریکایی دیگر که به ناحق [در ایران] زندانی شده‌اند به خانه بازگردند.»

مراد طاهباز، عضو هیئت مدیره و از بنیانگذاران مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان، ایرانیِ سه‌تابعیتی است که زمستان ۱۳۹۶ با اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت آمریکا به عنوان دولت متخاصم» بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

مراد طاهباز متولد و بزرگ‌شده در لندن، دوران دانشگاه خود را در آمریکا گذرانده و غیر از تابعیت بریتانیا شهروندی آمریکا را نیز دارد. او در پرونده معروف به «فعالان محیط زیست» به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

حکومت ایران در سال‌های گذشته شماری از شهروند خارجی یا چند تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت و تعدادی از آن‌ها را با زندانیان وابسته به حکومت ایران در خارج مبادله کرده است، اقدامی که کشورهای دیگر از آن با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد می‌کنند.

با استفاده از یوتیوپ، توییتر و رادیو فردا