مخالفت نتانیاهو با ادامه مذاکره برای وقفه در جنگ غزه و تشکیل کشور فلسطین

بنیامین نتانیاهو می‌گوید اسرائیل شرکت در مذاکره بر سر وقفه در جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها را به دلیل «درخواست‌های فریبکارانه» گروه افراطی حماس متوقف کرده است.

نخست وزیر اسرائیل روز شنبه ۲۸ بهمن در یک نشست خبری گفت مذاکره کنندگان این کشور که به قاهره رفته بودند، تا زمانی که «ما تغییری ببینیم»‌ به میز مذاکره بازنمی‌گردند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آخرین دور مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس و وقفه در عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه با میانجی‌گری مصر و قطر روز سه شنبه هفته گذشته بدون رسیدن به نتیجه در قاهره به پایان رسید.

بیشتر در این باره: بلینکن: «فرصتی فوق‌العاده» برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی وجود دارد

آقای نتانیاهو در ادامه گفت درخواست های حماس شامل پایان جنگ و رها کردن حماس به همین شکل و آزادی «هزاران قاتل» از زندان‌های اسرائیل و حتی درخواستی مربوط به محلی مقدس در اورشلیم که یهودیان آن را «کوه معبد» و مسلمانان آن را «حرم شریف» می‌نامند،‌ بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین بار دیگر با به رسمیت شناختن کشور فلسطین که خواسته آمریکا، بریتانیا و دیگر متحدان اسرائیل است، مخالفت کرد و گفت: «اسرائیل تحت رهبری من به مخالفت جدی با شناسایی یک‌جانبه دولت قلسطین ادامه خواهد داد.»

اظهارنظر بنیامین نتانیاهو ساعاتی بعد از اعلام موضع وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره «فرصت فوق‌العاده» برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و تشکیل کشور فلسطین انجام شده است.

آنتونی بلینکن روز شنبه با تأکید بر ضرورت تشکیل یک کشور فلسطینی گفت: «تقریباً همهٔ کشورهای عربی می‌خواهند با عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل، این کشور را در منطقه ادغام کنند.»

او در ادامه با اشاره به تلاش این کشورها برای احیای تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که آنها تلاش دارند از این طریق «تعهدات و تضمین‌های امنیتی» ارائه کنند تا اسرائیل احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز شنبه در بیانیه‌ای اسرائیل را برای پیش نرفتن مذاکرات مقصر دانست و اعلام کرد این گروه به چیزی کمتر از پایان عملیات نظامی، عقب‌نشینی اسرائیل از غزه، «پایان محاصره ظالمانه» این باریکه و آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل رضایت نخواهد داد.

بیشتر در این باره: تشدید فشارها بر اسرائیل در کنفرانس مونیخ برای جلوگیری از انجام عملیات زمینی در رفح

در پی یورش غافلگیرانه حماس و متحدانش به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر که به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی و گروگان گرفته شدن حدود ۲۴۰ تن انجامید، اسرائیل تهاجم نظامی گسترده‌ای را به نوار غزه آغاز کرد که تا به حال به گفته حماس باعث کشته شدن بیش از ۲۸ هزار فلسطینی شده است.

اسرائیل قصد دارد در جدیدترین مرحله اقدامش برای نابودی کامل حماس به شهر رفح در جنوب غزه و نزدیکی مرز مصر حمله کند و این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا و رهبران دیگر کشورهای غربی و مسئولان سازمان ملل درباره تبعات چنین حمله‌ای برای غیرنظامیان فلسطینی هشدار داده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا