هلند در واکنش به اعدام معترضان ایرانی، سفیر ایران را احضار می‌کند

پکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران حمایت کرده است

هلند سفیر ایران در آمستردام را به دنبال اعدام دو تن از معترضان ایرانی که در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به مرگ محکوم شده بودند، احضار می‌کند.

خبرگزاری هلندی ای‌ان‌پی گزارش داد که ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، روز پنج‌شنبه در پاسخ به درخواست پارلمان این کشور تصمیم خود برای احضار سفیر ایران را اعلام کرده است.

وی اظهار داشت: «همه ما رویدادهای وحشتناکی را که آنجا [در ایران] در حال وقوع است، شاهدیم. مردان و زنان شجاع به خیابان می‌آیند و همزمان رژیم به شدت اقدام به سرکوب آنها می‌کند که گزارش‌های وحشتناکی دراین‌باره منتشر شده، از جمله اعدام معترضان. این مسئله کاملا غیرقابل پذیرش است.»

آقای هوکسترا گفت که از سفیر ایران خواهد خواست دراین‌باره توضیح دهد و همچنین انزجار خود را از آن‌چه در ایران می‌گذرد ابراز خواهد کرد.

وزیر خارجه هلند در عین حال از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران حمایت کرد، اگرچه توضیحی درباره جزییات این تحریم‌ها نداد.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه هلند گفت که آنها نمی‌خواهند افرادی که قرار است تحریم شوند، از پیش مطلع شوند و پول‌های خود را پیشاپیش از این کشور خارج کنند.

حکومت ایران به تازگی محسن شکاری و مجید رضا رهنورد را در ادامه سیاست خود مبنی بر سرکوب اعتراضات در کشور اعدام کرده است.

اعدام این دو جوان خشم عمومی را به دنبال داشته است. کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و فرانسه نیز این اقدام ایران را به شدت محکوم کرده‌اند و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران بر ضرورت توقف سرکوب و اعدام معترضان تاکید کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در عین حال حکم اعدام برای دست کم ۳۹ نفر از معترضان بازداشتی صادر شده است و بیم اعدام قریب‌الوقوع آنها می‌رود.

در واکنش به این امر روز پنج‌شنبه ده‌ها فعال مدنی، نویسنده و اعضای خانواده‌های دادخواه در بیانیه‌ای از اعدام معترضان به‌ عنوان «ابزار [حکومت] برای ایجاد خفقان» نام بردند و از تمامی کنشگران و تشکل‌های صنفی برای تشکیل کارزاری علیه اعدام دعوت کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
بیشتر در این باره: بیانیه ده‌ها فعال مدنی: اعدام معترضان ابزاری برای ایجاد خفقان است