یک پژوهش جدید: احتمالاً یک اقیانوس آب در زیر سطح مریخ وجود دارد

تصویری هنری از کاوشگر «این‌سایت» بر روی سطح مریخ و انجام کاوش‌های علمی

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که زیر سطح مریخ ممکن است مقدار زیادی آب در شکاف‌ سنگ‌های زیرسطحی آن وجود داشته باشد، به‌طوری که می‌تواند یک اقیانوس جهانی را تشکیل دهد.

یافته‌های این تحقیق که روز دوشنبه ۲۲ مرداد در مجموعه مقالات کنفرانس «آکادمی ملی علوم» در آمریکا منتشر شده، بر اساس اندازه‌گیری‌های لرزه‌ای از کاوشگر «این‌سایت» ناسا به‌دست آمده‌ است.

اگرچه این کاوشگر دیگر کار نمی‌کند، اما دانشمندان به تحلیل‌ها و داده‌های آن از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رجوع می‌کنند تا اطلاعات بیشتری از آن‌ها استخراج کنند.

به گفته واشان رایت، دانشمند ارشد دانشگاه کالیفرنیا، این آب که به نظر می‌رسد در عمق ۱۱.۵ تا ۲۰ کیلومتری پوسته مریخ قرار دارد، به احتمال زیاد میلیاردها سال پیش، از سطح این سیاره به عمق آن نفوذ کرده است، یعنی پس از زمانی که مریخ احتمالا دارای رودخانه، دریاچه‌ و اقیانوس‌ بوده است.

آقای رایت معتقد است که وجود آب در این سیاره، لزوما به معنای وجود حیات در آن نیست چرا که تشخیص وجود حیات و تایید قطعی وجود آب، نیازمند حفاری و تجهیزات است.

این سیاره سرخ که بیش از سه میلیارد سال پیش سیاره‌ای مرطوب بوده است، به‌دلیل جو نازک آن در مقایسه با جو زمین، حالا به نظر می‌رسد که آب سطح خود را از دست داده و به سیاره خشک امروزی تبدیل شده است.

بخشی از آب‌های مریخ به لایه‌های زیرزمینی این سیاره نفوذ کرده و بخشی دیگر نیز به فضا گریخته است.

شرایط زیستی مریخ همواره مورد توجه دانشمندان و علاقمندان به فضا بوده است، به گونه‌ای که همیشه آن را با سیاره زمین مقایسه می‌کنند.

این سیاره نه فقط برای دانشمندان بلکه برای نویسندگان مهم علمی-تخیلی همچون ری بردبری نیز جالب توجه بوده است. این نویسنده آمریکایی در کتاب «حکایت‌های مریخ»، وجود حیات و آب را در این سیاره به تصویر می‌کشد و آن را مقصد بعدی بشر امروزی، پس از «نابودی زمین» نشان می‌دهد.