نخست‌وزیر جدید بریتانیا: تلاش برای تغییر بلافاصله آغاز می‌شود

کی‌یر استامر در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در شماره ۱۰ خیابان داونینگ همراه با همسرش

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر و نخست‌وزیر جدید بریتانیا، روز جمعه ۱۵ تیر در اولین سخنرانی خود بیرون از دفتر نخست‌وزیری گفت که بریتانیا باید هویت خود را بازیابد و سرآغاز جدیدی را شروع کند.

آقای استارمر وعده داد که برای احیاء اعتماد مردم به سیاست و خدمت به تمامی رأی‌دهندگان تلاش خواهد کرد.

او پس از پذیرش دعوت چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، برای برعهده گرفتن مقام نخست‌وزیری که بخشی از قوانین تشریفاتی شروع به کار یک دولت جدید است، در ميان تشویق گروه کثیری از هواداران و دستيارانش وارد دفتر نخست‌وزیری در شماره ۱۰ خیابان داونینگ شد.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا در اولین سخنرانی رسمی خود در این مقام بر سیاست میانه‌روانه و ترمیم بی‌اعتمادی رأی‌دهندگان تاکید کرد.

آقای استارمر گفت: «تردیدی ندارم که همه می‌دانند کشور ما به یک سرآغاز جدید و ساماندهی گسترده نیاز دارد. باید خود را بیابیم چون تاریخ نشان داده که به‌رغم دوره‌های توفانی یکی از نقاط قوت کشور ما این است که همیشه توانسته در جهت آرامش و ثبات حرکت کند».

او افزود: «موفقیت در این زمینه به سیاستمداران و به خصوص آن‌هایی که مثل من مدافع ثبات و میانه‌روی هستند بستگی دارد».

بیشتر در این باره: پیروزی قاطع حزب کارگر در بریتانیا؛ سوناک شکست را پذیرفت

«دولت من تا روزی که اعتماد شما را جلب کند به مبارزه ادامه خواهد داد. از این پس شما دولتی خواهید داشت که مديون دیدگاه خاصی نخواهد بود و تنها راهنمای آن خدمت به مردم است».

«شما با رای قاطع خود ما را انتخاب کرده‌اید و با تکیه بر اختیاراتی که به ما محول کرده‌اید تغییرات لازم را انجام خواهیم داد».

حزب کارگر با کسب ۴۱۲ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا در انتخابات زودهنگام این کشور به پیروزی رسید.

در مقابل، حزب محافظه‌کار که در ۱۴ سال گذشته در قدرت بود با کسب فقط ۱۲۱ کرسی در انتخابات شکست خورد.

کی‌یر استارمر در بخش دیگری از اولین سخنرانی رسمی خود تاکید کرد که مردم در این انتخابات «قاطعانه به یک تغییر اساسی در کشور رای دادند».

او خاطرنشان کرد که نتیجه انتخابات «تمایل قاطع مردم به یک نوسازی ملی و بازگشت به سیاستی است که در خدمت مردم باشد».

آقای استارمر افزود: «وقتی فاصله فداکاری‌های مردم با خدمتی که از سیاستمداران دریافت می‌کنند به یک چنین شکاف بزرگی برسد مردم نه تنها اعتماد خود به سیاست بلکه امید به آینده را از دست می‌دهند».

«ولی ما باید همه با هم به سوی آینده حرکت کنیم. این زخم، این عدم اعتماد، فقط با عمل و نه با حرف التیام می‌یابد. من این را می‌دانم».

نخست‌وزیر جدید بریتانیا افزود که این تغییر را می‌توان از امروز آغاز کرد و اولین گام در این راستا یادآوری و پذیرش این اصل ساده است که خدمت به مردم یک امتیاز و مزیت است و دولت باید با تک تک مردم با احترام رفتار کند.

آقای استارمر گفت: «دولت من به شما خدمت خواهد کرد. سیاست می‌تواند یک نیروی مثبت باشد. تلاش برای تغییر بلافاصله آغاز می‌شود و تردید نداشته باشید که ما بریتانیا را بازسازی خواهیم کرد».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آلمان/ش.ر/ک.ر