«رکورد تاریخی» در مصرف برق ایران

عکس از آرشیو

شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌گوید با ثبت ۵۷ هزار و ۵۷۱ مگاوات، مصرف لحظه‌ای برق در ظهر روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه، رکورد تاریخی مصرف برق در ایران شکست.

بر اساس این گزارش روز گذشته در ساعت ۱۲ و ۴۷ دقیقه رکورد تاریخی مصرف برق در ایران شکسته است.

همچنین پیک شبانه مصرف برق نیز در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت مصرف لحظه‌ای ۵۶ هزار و ۹۰۹ مگاوات، پیک بالایی برای مصرف شبانه برق بوده و نشان می‌دهد ۱۸ تیرماه پرمصرف‌ترین روز برقی کشور در تاریخ ایران بوده است.

خبرگزاری تسنیم می‌نویسد هشدارهای وزارت نیرو برای صرفه‌جویی در مصرف برق به منظور جلوگیری از رسیدن به شرایط بروز خاموشی‌ها، همچنان پابرجاست.

ایران برای جلوگیری از خاموشی باید سالانه حدود ۵ درصد به تولید برق خود بیفزاید، اما طی چند سال گذشته رشد تولید برق کشور بسیار پایین‌تر از برنامه بوده است.

آخرین آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد در بهار سال جاری، قدرت عملی شبکه سراسری برق کشور در زمان پیک مصرف حدود ۶۵ هزار مگاوات بوده و با توجه به اتلاف حدود ۱۰ درصدی برق در شبکه انتقال و توزیع برق، افزایش میزان مصرف داخلی برق، دولت را مجبور به اعمال خاموشی خواهد کرد.

برای سال جاری قرار است ۴۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، اما در بهار امسال تنها ۵۴۷ مگاوات آن محقق شده است.

پارسال نیز کمی بیش از ۲۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد که کمتر از نصف میزان هدف‌گذاری برای سال ۹۸ بود.