طالبان دو مقام نظامی و امنیتی جدید در پنجشیر و بغلان منصوب کرد

در یک سال اخیر پنجشیر و بخش‌های سه‌گانه اندراب، صحنه درگیری نیروهای جبهه مقاومت ملی با نیروهای طالبان بوده است.

همزمان با تشدید جنگ در پنجشیر و مناطق سه‌گانۀ اندراب در ولایت بغلان، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دو مسئول نظامی و امنیتی جدید برای این ولایت‌ها منصوب کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز یکشنبه ۳۰ مرداد اعلام کرد که بر اساس این فرمان، عبدالقیوم ذاکر، به عنوان مسئول عمومی نظامی پنجشیر و مناطق سه‌گانه اندراب تعیین شده است.

بخش دری صدای آمریکا، عبدالقیوم ذاکر را از چهره‌های نسبتاً ناراضی طالبان توصیف کرده که گفته می‌شود در یک سال گذشته به حاشیه رانده شده بود. ذاکر در سال‌های گذشته مسئول نظامی طالبان در جنوب افغانستان بود، و پیش از این، معاونت وزارت دفاع حکومت طالبان را به عهده داشت.

همچنین به گفته سخنگوی طالبان، محمد طیب حقانی نیز به فرمانده پلیس ولایت پنجشیر، تعیین شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، پنجشیر آخرین ولایتی بود که از سوی این گروه تصرف شد، اما نیروهای ضد طالبان در مناطق پنجشیر، ولسوالی‌های سه‌گانۀ اندراب، ولسوالی خوست و فرنگ و برخی بخش‌های ولایت تخار به گونۀ پراکنده به جنگ و مقاومت بر ضد طالبان ادامه داده‌اند.

در یکی از تازه‌ترین درگیری‌ها میان جبهه مقاومت ملی و نیروهای طالبان در اندراب در ولایت بغلان دست‌کم ۱۸ تن از جنگجویان طالبان کشته و ۴۰ تن دیگر از آنها به اسارت در آمده‌اند.