کناره‌گیری نیکی هیلی از رقابت با دونالد ترامپ بعد از شکست در «سه‌شنبه بزرگ»

نیکی هیلی

نیکی هیلی، رقیب دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه آمریکا، به دنبال شکست در اغلب ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ»، به کارزار خود در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پایان می‌دهد.

یک منبع آگاه به برنامه‌های خانم هیلی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند به خبرگزاری رویترز گفت که او از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال کنار می‌کشد.

بدین ترتیب، دونالد ترامپ بار دیگر نماینده حزب جمهوری‌خواه در مصاف با جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از حزب دموکرات، خواهد بود.

منبع نزدیک به کارزار خانم هیلی می‌گوید او در نظر دارد ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی طی یک سخنرانی از دونالد ترامپ بخواهد تلاش کند آرای حامیان او را که عمدتا جمهوری‌خواهان میانه‌رو و افراد بدون گرایش حزبی هستند، جذب کند.

بیشتر در این باره: پیروزی‌های بایدن و ترامپ در انتخابات مقدماتی آمریکا در «سه‌شنبه بزرگ»

خانم هیلی که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، همچنین قرار است در سخنرانی روز چهارشنبه خود بر لزوم تقویت سیاست خارجی تاکید کند.

او برخلاف دونالد ترامپ مدافع حمایت نظامی و مالی ایالات متحده از اوکراین در برابر تجاوز روسیه است.

رویترز می‌نویسد هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آقای ترامپ موضع خود درباره جنگ روسیه و اوکراین را تعدیل کند و سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ نیز روز گذشته تصریح کرد اولویت ترامپ کماکان موضوع‌های «مهاجرت، اقتصاد و سیاست خارجی» خواهد بود.

خانم هیلی که در کارزار انتخاباتی خود بارها به «خطر بازگشت ترامپ به قدرت» اشاره کرده بود، در رقابت‌های درون‌حزبی تنها در دو ایالت توانست آقای ترامپ را شکست دهد.

او همچنین هشدار داده است که دونالد ترامپ «تعادل روحی» ندارد.

نهایی شدن مصاف ترامپ ۷۷ ساله و بایدن ۸۴ ساله به معنای نخستین رقابت تکراری میان دو نامزد برای تصدی ریاست‌جمهوری آمریکا از سال ۱۹۵۶ تاکنون است.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هر دو آنها سطح محبوبیت پایینی در میان رای‌دهندگان آمریکایی دارند.

خانم هیلی ۵۲ ساله در انتخابات درون‌حزبی روز گذشته، موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» که در چندین ایالت شرق و غربی برگزار شد، در ۱۴ ایالت از ۱۵ ایالت در رقابت درون‌حزبی به دونالد ترامپ باخت.

در «سه‌شنبه بزرگ» ۸۶۵ نماینده نیابتی (دلگیت)، یعنی بیش از یک‌سوم کل آنها، تعیین شدند و به این ترتیب بعد از پایان شمارش همه آرا، تعداد دلگیت‌های دونالد ترامپ از هزار فراتر می‌رود.

حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴۲۹ نماینده نیابتی دارد که نامزد نهایی باید در جریان رقابت‌های مقدماتی دست‌کم ۱۲۱۵ نماینده را به خود اختصاص دهد. اما با انصراف نیکی هیلی، در عمل دونالد ترامپ نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م