سازمان ملل: ۹ کارمند «اونروا» احتمالا در حمله حماس به اسرائیل دست داشتند

مقر اونروا در غزه

سازمان ملل می گوید که احتمال دارد که ۹ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، اونروا، در حمله ۱۵ مهرماه گروه افراطی حماس به اسرائیل دست داشته باشند.

فرحان حق، معاون سخنگوی بیرکل سازمان ملل روز دوشنبه ۱۵ مرداد اعلام کرد که «شواهد کافی وجود داشت تا به این نتیجه رسیدیم» و این ۹ نفر از کار برکنار شدند.

بهمن ماه ۱۴۰۲ رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی اعلام کرده بود که مقامات اسرائیل اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آن در حملات حماس به اسرائیل در اختیار این نهاد قرار داده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی تلقی می‌شود.

فیلیپه لازارینی با «هولناک خواندن» حمله گروه افراطی حماس گفت که برای محافظت از توانایی آژانس در ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تصمیم گرفته که قراردادهای این کارکنان را بلافاصله فسخ و تحقیقات فوری را برای کشف حقیقت آغاز کند.

بیشتر در این باره: آغاز تحقیقات درباره ادعای نقش برخی کارمندان «اونروا» در حمله حماس به اسرائیل

او افزود: «هر کارمند این آژانس که در اقدامات تروریستی دست داشته باشد، حتی از طریق پیگرد کیفری، پاسخگو خواهد شد».

همزمان سخنگوی دولت اسرائیل نیز اعلام کرده بود که این کشور اطلاعات برخی کارمندان آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی که در حمله حماس دست داشته‌اند را به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گزارش کرده است.

در واکنش به این موضوع، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌های مالی آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، گفته بود که اتهامات علیه ۱۲ کارمند این نهاد سازمان ملل است و تا زمانی که به اتهامات رسیدگی نشود، هیچ بودجه اضافی در اختیار آژانس قرار نخواهد داد.

کشورهای دیگر نیز تصمیم مشابهی گرفتند اما با ادامه جنگ غزه و گسترش بحران انسانی در این باریکه، برخی از کشورها کمک‌های خود به اونروا را از سر گرفتند.

گروه حماس در نیمه مهرماه سال گذشته به خاک اسرائیل حمله کرد و علاوه بر کشتن دست کم ۱۲۰۰ اسرائیلی، حدود ۲۴۰ تن را به اسارت برد که هنوز ده‌ها تن از آنها گروگان هستند.

در واکنش به این حمله، اسرائیل عملیات نظامی در غزه را آغاز کرد که طی حدود ۱۰ ماه اخیر باعث کشته شدن بیش از ۳۹ هزار تن در این باریکه شده است.