دادگاه متهمان به قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی آغاز شد

از راست: ستی عایشه، شهروند اهل اندونزی و دوان تی هوانگ، شهروند ویتنامی

دو زن متهم به قتل کیم جونگ‌نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی، دهم مهر ماه، تحت حفاظت شدید پلیس و نیروهای امنیتی، در نخستین جلسه دادگاهی خارج از پایتخت مالزی حاضر شدند.

ستی عایشه، شهروند اهل اندونزی و دوان تی هوانگ، شهروند ویتنامی، در حالی‌که جلیقه‌های ضد گلوله به تن داشتند، به دادگاه رفته‌اند.

هر دو زن، ۲۵ و ۲۸ ساله، تنها چند روز پس از قتل کیم جونگ‌نام بازداشت شدند؛ خانم ستی و دوان متهم هستند که با استفاده از عامل اعصاب «وی‌ایکس»، برادر ناتنی رهبر کره شمالی را در حالی‌که ۲۶ بهمن ماه در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور منتظر بود تا برای عزیمت به ماکائو سوار هواپیما شود، به قتل رسانده‌اند.

گفته شده این دو نفر عامل اعصاب وی‌ایکس را به صورت آقای کیم مالیده‌اند. کیم جونگ‌نام به امدادگران و پلیس مراجعه کرد، اما نزدیک به ۲۰ دقیقه بعد، در حالی که ماده شیمیایی اثر کرد، به‌شکل رنج‌آوری جان خود را از دست داد.

تصاویر واقعه و نیز چهره دون متهم توسط دوربین‌های مداربسته ثبت شده‌است

قتل برادر ناتنی کیم جونگ‌اون، سبب شد تا زنجیره‌ای از هشدارها و تهدیدهای دیپلماتیک میان کوالالامپور و پیونگ‌یانگ رد و بدل شود.

دولت مالزی در میانه اسفند ماه سفیر کره شمالی را به دلیل «بی‌اعتنایی به احضارش به وزارت خارجه» در ارتباط با جریان قتل، اخراج کرد و اندکی بعد دو کشور مالزی و کره شمالی برای شهروندان یکدیگر ممنوعیت خروج وضع کردند.

دولت‌های کره جنوبی و آمریکا گفته بودند بر این عقیده هستند که برادر ناتنی رهبر کره شمالی که از تسلط مطلق خانواده رهبر بر قدرت انتقاداتی کرده بود، توسط عوامل حکومت کره شمالی به قتل رسیده است.

از راست: کیم جونگ‌اون و کیم جونگ‌نام

نهادهای امنیتی کره جنوبی حتی این اتهام را مطرح کرده بودند که شماری از ماموران دولتی در وزارت خارجه و وزارت امنیت کره شمالی در جریان قتل کیم جونگ‌نام دست داشتند.

کره شمالی اساسا برای مدت‌ها از پذیرش این‌که مقتول کیم جونگ‌نام بود سر باز می‌زد و اتهام‌های وارد شده به خود را نیز رد کرده‌است. همزمان سفیر آن کشور مقام‌های مالزی را به تبانی با قدرت‌های خارجی متهم کرده بود.

وکیلان زنانی که تنها متهمان نهایی در پرونده هستند می‌گویند از نظر آن‌ها عاملان اصلی مالزی را ترک کرده و در نهایت بی‌گناهی این دو شهروند اندونزی و ویتنام ثابت خواهد شد. هر دو زن گفته‌اند در ازای دریافت پولی، گمان می‌بردند در حال بازی در یک برنامه سرگرم‌کننده هستند.

در صورتی که اتهام قتل در مورد این دو نفر ثابت شود، هر دو ممکن است با مجازات مرگ روبه‌رو شوند.